انواع کابل برق سه فاز

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

انواع کابل برق سه فاز در مراکز صنعتی و تجاری و ساختمان های بزرگ کاربرد دارند. کابلی که بتواند برق سه فاز را تحمل کند و آن را انتقال دهد به آن کابل برق سه فاز می گویند. برق سه فاز مداری متناوب است که بیشتر از دو سیم دارد و می تواند بار بیشتری را از برق تک فاز تحمل کند. این کابل ها به طور معمول دارای 3، 4 یا 5 رشته هستند. تعداد سیم های فاز و نول و نسبت به آنها در این رشته سیم ها اهمیت دارد. افزایش تعداد رشته سیم ها موجب شده است که بتوانند توان بیشتری را تحمل کنند. 

مشخصات کابل های برق سه فاز

انواع کابل برق سه فاز دارای ویژگی های خاصی هستند. آنها از جنس هادی هستند و برای ساخت آنها از فلزاتی مثل مس، آلومینیوم و آلیاژهای فولادی استفاده می شود. سیم های هادی می توانند به شکل های مختلفی از جمله مفتولی، افشان یا نیمه افشان باشند. بخش دیگر این کابل ها عایقی است که سیم هادی داخل آن قرار می گیرد. برای تولید عایق ها از XPLE و PVC استفاده می کنند. نقش عایق کم کردن میزان هدر رفت انرژی و ایمنی کابل است.  

روکش بیرونی ترین لایه است که از جنس پلیمر ساخته می شود. این بخش باید از مشخصاتی مثل ضد ضربه بودن، ضد فشار بودن و ضد حریق بودن برخوردار باشد. یکی از مهم ترین مشخصه های این کابل ها اندازه آنها است. این کابل ها در بازار با توجه به نوع مصرف در اندازه های مختلف در دسترس هستند. کار کردن با برق سه فاز از برق تک فاز سخت تر است و با خطرهای بیشتری همراه است.   

انواع کابل برق از نظر جنس

انواع کابل برق سه فاز بر طبق مشخصاتی مثل جنس و اندازه به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. این کابل ها در توان و بازدهی با هم فرق دارند. صاحبان صنایع برای انتخاب کابل مناسب باید انواع آن را بشناسند:

  • کابل برق سه فاز مسی در دسته بهترین ها قرار دارد. زیرا مس یکی از بهترین رساناها محسوب می شود. مقاومت الکتریکی این سیم ها در دمای 20 درجه سانتی گراد به اندازه ۱۶٫۷۸ نانو اهم ‌متر است. این عدد نشان دهنده کیفیت بالای این نوع کابل ها است. مقاومت کششی این کابل ها بالا است. ضمن این که بسیار مقاوم و شکل پذیرند. کابل های مسی با کیفیت و گران ترین انواع کابل ها به شمار می روند.
  • کابل های برق سه فاز آلومینیومی در مقایسه با کابل های مسی از کیفیت پایین تری برخوردارند. اما به دلیل ارزان تر بودن کاربرد بسیار پیدا کرده اند. برخی از تولیدکننده ها از مس و آلومینیوم هم زمان برای ساخت کابل ها بهره می برند. وزن این کابل ها از کابل های مسی کمتر است و برای صنایعی که به کابل سبک نیاز دارند، گزینه مطلوب تری تلقی می شوند.    

انواع کابل برق از نظر فشار

انواع کابل برق سه فاز بر طبق فشار به چند دسته تقسیم می شوند. این فشار در واقع ولتاژ عبوری از کابل است که به سه عامل تعداد رشته ها، اندازه کابل و جنس آن بستگی دارد. ولتاژ عبوری قدرت کابل را مشخص می کند. هر چه عدد آن بالاتر باشد، قابلیت کابل برای کاربردهای صنعتی بزرگ تر بیشتر خواهد بود. بر همین اساس آنها را به سه دسته تقسیم می کنند:

  • کابل برق فشار ضعیف که ولتاژهای کمتر از 3 کیلووات را منتقل می کند.
  • کابل برق فشار متوسط که تا ولتاژ 33 کیلووات را منتقل می کند. روکش آنها از کابل های فشار ضعیف قوی تر است. آنها در مقابل ضربه و فشارهای ناشی از موارد مصرف صنعتی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • کابل برق فشار قوی تا ولتاژ 230 کیلووات را منتقل می کند. آنها را به دو بخش معمولی و بسیار قوی تقسیم می کنند.

کاربرد کابل های برق سه فاز

کاربرد انواع کابل برق سه فاز به ولتاژی که از آنها عبور می کند وابسته است.  کابل های فشار ضعیف به طور معمول در ساختمان های مسکونی و تجاری که به ولتاژ بالای نیاز ندارند استفاده می شوند. آسانسورها، کانال های تهویه، تأسیسات، پمپ آب خانگی و پمپ های حرارتی هم برای کار کردن به این کابل های برق نیاز دارند.

کابل های فشار متوسط کمی از کابل های فشار ضعیف قوی ترند و برای انتقال و توریع برق شهری از آنها استفاده می شود. بیشترین مصرف آنها در صنایع کوچک و متوسط است.  

کابل های برق فشار قوی برای منتقل کردن و توزیع برق با ولتاژ بالا کاربرد دارند. به عنوان مثال آنها را می توان در ماشین های صنعتی سنگین، نیروگاه های برق و دکل های برق بین شهری به کار برد.

هوا، زمین، ساختمان و دستگاه های صنعتی از جمله محل های کاربرد این کابل ها هستند. کابل های هوایی معلق از جنس روکش پلی اتیلنی هستند که در تیرهای برق استفاده می شوند. کابل های زمینی فشار قوی را می توان در زمین فرو برد. جنس روکش کابل های مسی یا آلیاژی که در ساختمان ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرند به طور عمده از روکش PVC است. 

مزایای استفاده از کابل های برق سه فاز

مزایای استفاده از انواع کابل برق سه فاز عبارت اند از:

  • استفاده از آنها از نظر اقتصادی به صرفه است.
  • مصرف برق با این کابل ها کاهش پیدا می کند.
  • می توان یک منبع سه فاز را به جای سه منبع تک فاز به کار برد.
  • ضربان این کابل ها کمتر و ضریب بهره آنها بالاتر است.
  • در مقایسه با کابل های تک فاز نویز و نوسان کمتری دارند. به همین دلیل آسیب های کمتری را به دستگاه ها وارد می کنند.
  • کیفیت برق گذری از آنها بالاتر است و ثبات توان لحظه ای در آن بیشتر است. ضمن این که انرژی بیشتری را در ولتاژهای بالا منتقل می کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش