برق صنعتی چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

برق صنعتی چیست؟

برای پاسخ به این که برق صنعتی چیست نمی توان یک جمله گفت. به دلیل این که این اصطلاح مفهوم گسترده ای دارد. معنای کلمه به کلمه آن می شود برقی که از آن در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. برقی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت از برقی است که در ساختمان های مسکونی و اماکن تجاری دیگر از آن استفاده می شود. برق در صنایع بزرگ اهمیت بسیار زیادی دارد و برای روشن کردن بسیاری از تجهیزات و ابزارهای صنعتی به برق زیادی نیاز است. شدت جریان برق بالایی برای روشن و خاموش کردن این تجهیزات لازم است که به تأمین آن از منابع درست اهمیت دارد.

در واقع برق صنعتی به نوعی از برق اشاره دارد که در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ها برای انجام فعالیت‌های صنعتی و تولیدی استفاده می‌شود. این نوع برق ممکن است متفاوت از برق مسکونی باشد و معمولاً به منظور تأمین انرژی برای ماشین‌آلات صنعتی، دستگاه‌های کنترل و اتوماسیون، روشنایی صنعتی، پمپ‌ها، کامپیوترهای صنعتی، و تجهیزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برق مورد استفاده در صنایع

در جواب برق صنعتی چیست می توان گفت که این اصطلاح به معنای به کار بردن جریان برق سه فاز برای راه اندازی و بهره برداری از تجهیزات گوناگون در صنایع است. این نوع برق شامل همه چیز می شود. شاید بتوان آن را یکی از مهم ترین و اصلی ترین گرایش های برقکاری به شمار آورد. کسانی که در این حوزه تحصیل می کنند مهارت های مربوط به برقکاری صنعتی را یاد می گیرند. به علت پیشرفت های بسیاری که در حوزه فناوری وجود دارد، این متخصصان همواره مشغول به کار خواهند بود. این افراد به طور معمول در نیروگاه ها، کارخانه های بزرگ و مکان هایی که به برق قوی نیاز دارند فعالیت می کنند.   

تفاوت برق خانگی و صنعتی

برق صنعتی همان طور که از نامش پیدا است در صنایع کاربرد دارد و برق خانگی در منازل مسکونی. این دو نوع برق تفاوت های بارزی با هم دارند. اصلی ترین فرقی که بین این دو نوع برق وجود دارد تجهیزات مورد استفاده و نوع سیم کشی در آنها است. برق خانگی به اندازه صنعتی پیچیدگی ندارد و البته درصد خطر در آن نیز پایین تر است. تعداد مصرف کننده های برق در صنایع بالاتر است. ضمن این که تجهیزات و دستگاه ها در صنایع به طور معمول سه فاز هستند.

در فضاهای صنعتی سیم کشی در مجراهای لوله مانند گذاشته می شوند. سیم ها در محیط باز هستند تا در زمان نیاز بتوان به آنها دسترسی داشت. ولی در محیط های خانگی فقط یک روکش پلاستیکی روی سیم ها گذاشته می شود. هدف از گذاشتن این روکش ها محافظت از وارد شدن آسیب مستقیم به سیم ها است. نوع سیم هایی که در برق صنعتی و خانگی استفاده می شود هم با هم  متفاوت هستند. به علت عبور جریان های قوی از در نوع صنعتی سیم ها باید مقاومت خوبی داشته باشند. ضخامت آنها نیز بیشتر در نظر گرفته می شود.

کاربرد برق از نوع صنعتی

برق صنعتی چیست و کجا کاربرد دارد؟ مهم ترین کاربرد این برق در صنایع است. خاموش و روشن شدن تجهیزات و دستگاه های صنعتی به جریان برق مبرمی نیاز دارد که فقط از طریق این برق قابل تأمین است. فعال کردن و غیر فعال کردن مدیریت و کنترل بخش زیادی از تجهیزات و ابزارهای صنعتی با کمک برق سه فاز ممکن است. یک سیستم کامل انتقال و توزیع برق دارای سه قسمت هستند. این بخش ها شامل برق فشار قوی، برق فشار متوسط و برق فشار ضعیف می شود. برق از نوع صنعتی همه این موارد را شامل می شود.

خطرات برق از نوع صنعتی

می توان در جواب این سؤال که برق صنعتی چیست گفت که از برقی از نوع سه فاز است. به همین دلیل خطر برق گرفتگی برای افرادی که با این نوع برق سر و کار دارند بالاتر از برق خانگی است. خطراتی که این افراد را تهدید می کند به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم است. در تماس مستقیم سیستم سالم است و فرد ممکن است به وسیله یک هادی برق دار با آن تماس یابد. اما در تماس غیر مستقیم خرابی تجهیزات است که به برق گرفتگی منجر می شود. خرابی هایی مثل از بین رفتن عایق بندی سیم می تواند فرد متخصص را در معرض خطر قرار دهد.

وقتی جریان برق سه فاز به بدن می رسد، بدن مثل یک هادی می شود و جریان از آن گذر می کند. به همین علت برق سه فاز ممکن است تأثیرات عمیق تری داشته باشد. سوختگی ها در این نوع برق گرفتگی شدیدتر هستند و عواقب سنگین تری را به دنبال دارند.

تجهیزات لازم برای برق از نوع صنعتی

برق صنعتی چیست و برای فعال کردن آن به چه تجهیزاتی نیاز است؟ مدارشکن صنعتی یکی از این تجهیزات است که کارکرد آن شبیه مدارشکن های خانگی است. این وسیله جریان برق را در موقع تحمیل اضافه بار به سیستم قطع می کند. ولی از آنجا که جریان برق از نوع صنعتی در مقایسه با خانگی قدرت بیشتری دارد، قطع کننده ها و دیگر تجهیزات به کار رفته در آن می توانند بار بیشتری را تحمل کنند. سیم و کابل، تابلوی برق از نوع صنعتی، کلید اتوماتیک برای تابلو برق، کلید مینیاتوری، کلید اهرمی، کلید حرارتی، رله بی ‌متال، کنتاکتور، شاسی، تایمرهای الکترونیکی و تجهیزات کنترل کننده حرکت برق در مدار از جمله این تجهیزات به شمار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش