کاربرد بانک خازنی

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

پیش از این که درباره کاربرد بانک خازنی اطلاعات بیشتری به دست آورید، خوب است که بدانید بانک خازنی به چه معنا است. از آنجا که مصرف برق در واحدهای صنعتی مسئله بسیار مهمی تلقی می شود و پرداخت هزینه برق اهمیت زیادی برای صاحبان این صنایع دارد، در پی پیدا کردن راه حل برای آن هستند.

یکی از راه حل ها استفاده از بانک های خازنی است. این بانک ها متشکل از چند خازن هستند که می توانند به شکل سری یا موازی به هم وصل شوند. در واقع، با ذخیره و هموار کردن سطح انرژی برق می توانند جریان آن را تنظیم کنند. با بالا رفتن تعداد خازن ها ظرفیت انرژی برق نیز افزایش می یابد. این بانک به صورت یک تابلوی برق تهیه می شود که علاوه بر واحدهای صنعتی و کارخانجات در منازل مسکونی نیز کاربرد دارد.

نحوه کار بانک خازنی

نحوه کار و کاربرد بانک خازنی برای صاحبان صنایع اهمیت دارد. بیشتر بارها در صنایع مثل الکتروموتورها، ترانس ها و لامپ های گازی ویژگی سلفی دارند. به این ترتیب در مدارهای برق توان راکتیو ایجاد می شود. توان برق در کل به دو شکل اکتیو و راکتیو است. وقتی وسایل برقی در حال کار کردن هستند و انرژی برق مصرف می شود، در این زمان توان اکتیو تولید می شود.

توان راکتیو واقعی نیست و به این معنی است که همه آنها در موتور مورد مصرف قرار نمی گیرد. این توان راکتیو را می توان دوباره به شبکه برگرداند. این امر موجب بالا رفتن تبادل های جریانی و در نهایت خراب شدن کابل ها می شود. بانک خازنی به همین دلیل ساخته شده است.

از آن برای کنترل توان راکتیو استفاده می کنند. برق استفاده نشده است اما در قبض برق محاسبه می شود. خازن ابزاری برقی است که از دو صفحه موازی تشکیل می شود. مهم ترین کاری یک خازن باید انجام دهد این است که ذخیره برق را در مدار نگه دارد و و آن را در زمان مورد نیاز عرضه کند. بانک خازن نیاز به توان راکتیو را مرتفع می کند و به این ترتیب فشار کمی به شبکه های برقی وارد می آید و در کاهش هزینه ها هم مؤثر واقع می شود.    

نحوه کار خازن بر عکس سلف است و هر جایی که سلف جریان را به مدار بر می گرداند، خازن آن را می گیرد. این بانک موجب کم کردن تبادل سلف به مدار می شود. 

علل به کار بردن بانک های خازنی

از علت های کاربرد بانک خازنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح ضریب توان که موجب پایین آوردن آسیب ها و کاهش مصرف برق می شود.
  • از دیگر علت های استفاده از این بانک ها به جبران افت ولتاژ و تنظیم ولتاژ هم اشاره می شود.
  • ضمن این که ثابت نگه داشتن ولتاژ برق موجب جلوگیری از آسیب دیدن وسایل برقی می شود.
  • سطح مقطع سیم هم به دلیل کم شدن مصرف توان راکتیو پایین می آید.
  • یکی از مهم ترین استفاده ها از بانک های خازنی پایین آوردن هزینه برق مصرفی است. 

مزایای بانک خازنی

کاربرد بانک خازنی به دلیل این که یکی از قطعات پرمصرف در همه مدارهای الکتریکی است، مزایایی را نیز به دنبال دارد:

  • کاستن توان راکتیو در مدارهای برق
  • کاهش تأثیر سلفی در مدار و مؤلفه پس فاز جریان
  • کاهش هزینه های مصرف برق در صنایع مختلف و منازل مسکونی
  •       کاستن از خرابی های شبکه های برقی و بالا بردن بازده آنها

مشخصات بانک خازنی مناسب

یک بانک خازنی ایده آل و مناسب باید قابلیت تحمل حرارت بالایی داشته باشد. عایق بودن در دماهای خیلی کم یا خیلی زیاد برای بانک خازنی لازم است. بانک های خازنی باید امکان تحمل جریان اولیه بالا در هنگام وصل شدن به شبکه را داشته باشند. ضمن این که از توان کار در ولتاژ شبکه سراسری نیز برخوردار باشند. در برابر تبادل های جریان و توان قابلیت تحمل بالایی از خود نشان دهند.  

کاربرد بانک خازنی به طور صحیح به نصب و راه اندازی آن نیز بستگی دارد. در صورتی که این کار به درستی صورت گیرد، بانک خازنی توان راکتیو را به مصرف کننده می دهد. همه مراحل نصب و راه اندازی آن باید با دقت و به ترتیب انجام شود. هر نوع خطا در فرآیند آن می تواند کارکرد آن را با مشکل مواجه کند. 

انواع بانک های خازن

انواع آنها با توجه به کاربرد بانک خازنی تعیین می شود. بانک های خازنی را می توان روی تیر برق به اجرا در آورد. خازن های اصلاح ضریب توان مثل ترانس های توزیع را می توان روی تیر برق نصب کرد. اتصال ها را نیز می توان با سیم های روکش دار انجام داد. بانک های خازنی فشار قوی برای وصل کردن حجم توان از نیروگاه های خیلی دور از مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

آنها با افت فشار ولتاژ بالایی در زمان اوج مصرف برق مواجه می شوند که به همین دلیل از بانک خازن برای تأمین توان راکتیو استفاده می کنند. بانک خازنی درون تابلو، بانک خازنی ثابت، بانک خازنی در سمت فشار ضعیف ترانس و بانک خازنی در سمت فشار قوی ترانس از دیگر انواع آن به شمار می روند. بانک خازنی سیار نیز از انواع دیگری هستند که به شکل یونیت های تک فاز و سه فاز در دسترس اند.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش