کار خازن ماشین لباسشویی چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

این که کار خازن ماشین لباسشویی چیست فقط پرسش افراد متخصص و تعمیرکارها نیست. ممکن است مصرف کننده ها هم برایشان پیش بیاید که خازن در ماشین های لباسشویی چه کاری انجام می دهد. خازن قطعه ای است که به طور معمول با یک مقاومت موازی می شود و در ابتدای مدارهای الکتریکی قرار می گیرد. وقتی مدارهای الکتریکی قطع می شوند، انرژی ذخیره شده آنها در مقاومت موازی اتصال یافته به آنها تخلیه می شود. به همین علت در زمان تست تخلیه آنها لازم نیست. هنگامی که ماشین لباسشویی از کار می افتد، ممکن است خازن آسیب دیده باشد. می توان این قطعه را در ماشین لباسشویی در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کرد.

اهمیت سالم بودن خازن ماشین لباسشویی

خراب بودن خازن در ماشین لباسشویی ممکن است این دستگاه را با مشکلاتی مواجه کند که مصرف کننده را به دردسر خواهد انداخت. این قطعه اهمیت بسیار زیادی در این دستگاه دارد و مهم است که همیشه از سلامت برخوردار باشد. نشانه هایی در زمان خراب شدن ماشین لباسشویی دیده می شود که از روی آنها می توان به خراب بودن خازن پی برد. علاوه بر سالم بودن این قطعه، باید از سلامت تسمه و قرار داشتن صحیح تسمه در جای خود و سالم بودن موتور هم اطمینان حاصل کرد. برای این که بتوان متوجه خراب بودن و آسیب دیدن آنها شد باید ماشین لباسشویی را باز کرد. 

کار خازن ماشین لباسشویی

کار خازن ماشین لباسشویی چیست و چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟ به طور کل خازن دارای دو نوع است. نوع اول خازنی است که به آن استارتر می گویند. نوع دوم خازنی است که به شکل مداوم در حال کار است. به این نوع خازن پارازیت گیر می گویند. در صورت خراب شدن هر یک از این خازن ها چند مشکل را برای ماشین های لباسشویی به همراه خواهد داشت. اگر ماشین لباسشویی خراب شود، احتمال زیادی وجود دارد که این قطعات مشکل پیدا کرده باشند. برای تست کردن خازن ماشین لباسشویی اول باید ظرفیت و نوع مشخص شود. بعد از آن برای تست و بررسی اقدام شود. تست کردن این خازن ها هم به مهارت نیاز دارد.

خازن راه انداز یا استارتر

به خازن استارتر راه انداز هم می گویند. خازن راه انداز موجب روشن شدن و کار کردن موتور می شود. زمانی که موتور روشن می شود، خازن خاموش خواهد شد. در واقع، خازن راه انداز تنها چند ثانیه فعالیت می کند تا موجب بالا رفتن گشتاور موتور شود و به روشن شدن آن کمک می کند. وقتی موتور در حال کار است، دیگر نیازی نیست خازن کار کند. در ماشین لباسشویی دو خازن راه انداز برای شروع کار موتورهای القایی وجود دارد که هر دو آنها از نوع الکترولیتی به شمار می روند. این قطعات انرژی ذخیره شده خود را در زمان استارت به سیم پیچ موتور وارد می کنند. بعد هم موجب به راه انداختن موتور ماشین لباسشویی می شوند. در بعضی از ماشین های لباسشویی از خازن هایی استفاده می شود که ظرفیت آنها برابر با 16 میکرو فاراد است. این خازن ها برای شروع دورهای تند و کند موتور مورد استفاده قرار می گیرند. ولی همیشه به این صورت نیست. ظرفیت خازن های استارتر ماشین های لباسشویی دور کند با دور تند با هم فرق دارند. برای تست کردن خازن استارتر می توان از روش های متنوعی استفاده کرد.

خازن پارازیت گیر در ماشین لباسشویی

این که کار خازن ماشین لباسشویی چیست به نوع خازن هم بستگی دارد. خازن پارازیت گیر وظیفه کم کردن پارازیت های به وجود آمده به وسیله جرقه موتور را در ماشین لباسشویی بر عهده دارد. وجود این خازن ها در ماشین لباسشویی ضروری است. زیرا در صورتی که این پارازیت ها حذف نشوند، روی سیستم های صوتی و تصویری در محل نویز ایجاد می کنند و کارکرد آنها را مختل می کنند. برای تست کردن خازن پارازیت گیر لازم نیست مرحله ابتدایی تست خازن یعنی تخلیه خازن صورت گیرد. این خازن ها در اول مدار الکتریکی قرار دارند. 

علائم و نشانه های خرابی خازن ماشین لباسشویی

حال که دانستید کار خازن ماشین لباسشویی چیست، خوب است علائم و نشانه های خرابی آن را بدانید:

  • از مهم ترین علائم خرابی ماشین لباسشویی این است که به طور کل کار نکند. در صورتی که خازن خراب شود، ممکن است ماشین لباسشویی دیگر روشن نشود و نیاز به تعویض خازن وجود دارد.
  • یکی دیگر از علائم آن کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی است. در این صورت نیز نیاز است که خازن تعویض شود.
  • اگر خازن راه انداز جریان ضعیفی داشته باشد، ماشین لباسشویی روشن می شود. ولی ممکن است بیشتر از همیشه گرم شود. گاهی هم ممکن است لباسشویی در حین کار سر و صدای بلندی را مثل صدای زنگ به گوش برساند. اگر دستگاه کند کار کند، خازن باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • در صورت خراب شدن خازن، این احتمال وجود دارد که لباس ها تمیز نشوند. وقتی خازن خراب می شود، دیگ ماشین لباسشویی درست نمی چرخد و حتی ممکن است اصلاً نچرخد یا سرعت مناسبی نداشته باشد. همه اینها در نهایت موجب می شوند که لباس ها تمیز نشوند.
  • پریدن فیوز، سوختن موتور و کاهش سرعت دور موتور از دیگر علائم خراب بودن خازن ماشین لباسشویی به شمار می روند. در صورت مشاهده این علائم و نشانه ها باید به سراغ بررسی خازن و تعمیر و تعویض آن رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش