انتقال برق بدون سیم

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

آیا انتقال برق بدون سیم امکان پذیر است؟

انتقال برق بدون سیم را با عنوان های دیگری مثل انرژی بی سیم یا شارژ بی سیم هم می شناسند. شاید کمی غیر واقعی به نظر برسد که بتوان بدون وجود هیچ سیمی برق را از جایی به جای دیگر انتقال داد. اما فناوری انتقال بی سیم برق سال های زیادی است که وجود دارد و این روزها به دلیل گسترش استفاده از گوشی های هوشمند و بالا رفتن مصرف انرژی به کاربرد آن روی آورده شده است.

انتقال بی سیم همان طور که از نامش پیدا است بدون سیم صورت می گیرد و انرژی برق از یک منبع به دستگاه منتقل می شود، بدون این که هیچ اتصال فیزیکی بین آنها برقرار باشد. در چند دهه گذشته این فناوری آنقدر پیشرفت داشته است که از آن استفاده های تجاری شود.

معنای انتقال بی سیم برق

انتقال برق بدون سیم مانند انتقال با کابل نیست که در هر جایی دیده شود. در این نوع انتقال بدون این که هیچ اتصالی بین منبع انرژی با وسیله باشد، برق منتقل می شود. این نوع انتقال را زمانی به کار می برند که انتقال انرژی باید به شکل مدام باشد و به کار بردن سیم و کابل خطرناک محسوب شود. نکته مهم در این نوع انتقال این است که باید بدون نویز و کامل باشد. به این شکل است که راندمان بالایی خواهد داشت. برای این روش برای انتقال انرژی برق به جای سیم و کابل از لیزر، مایکروویو، امواج رادیویی و القای الکترومغناطیسی استفاده می شود. در القای الکترومغناطیسی انرژی میان دو جسم از طریق یک میدان مغناطیسی منتقل می شود. منبع انرژی شبیه یک پد شارژر عمل می کند و یک میدان الکترومغناطیسی به وجود می آورد که به وسیله یک دستگاه گیرنده مثل گوشی هوشمند قابل دریافت است. انتقال برق بدون سیم زمانی رخ می دهد که هر دو دستگاه در محدوده هم باشند. دستگاه گیرنده مجهز به سیم پیچی است که به باطری یا دیگر سیستم های برقی اتصال می یابد. میدان الکترومغناطیسی روی این سیم پیچ اثر دارد و بعد از آن برای تغذیه دستگاه به انرژی برق بدل می شود.

انواع انتقال برق بی ‌سیم

انتقال برق بدون سیم به دو شکل صورت می گیرد:
  • نوع میدان نزدیک برای شارژ دستگاه ها در فاصله های نزدیک مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول در پدهای شارژ گوشی ها و ساعت های هوشمند کاربرد دارد.
  • نوع میدان دور که از آن برای منتقل کردن نیرو در فاصله های طولانی میان شبکه های برق یا از ایستگاه برق به جایی دور مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع انتقال همچنان در مرحله آزمون و خطا است و هنوز به شکل گسترده و تجاری کاربرد خود را پیدا نکرده است.

تجهیزات مورد نیاز انتقال برق بی سیم

برای انتقال برق بدون سیم به یک فرستنده و گیرنده نیاز است. فرستنده به طور معمول به صورت یک دکل یا برج است که به یک منبع انرژی مثل نیروگاه برق اتصال دارد. ترانسفورماتورهای قدرت برای انتقال انرژی در نیروگاه های برق مورد استفاده قرار می گیرند. دکل ها هم محدودیت جغرافیایی آنتن دهی دارند. به همین دلیل هم ممکن است برای انتقال برق میان دو منطقه لازم باشد که دکل بیشتری نصب شود یا از دستگاه های تقویت آنتن دهی استفاده کنند. گیرنده نیاز به یک باطری قابل شارژ دارد. باطری که باید برای دستگاهی باشد که با برق کار می کند. این پدیده نوظهور نیست و اصول و قواعد آن از سال ها پیش تعیین شده است. در این شیوه هدف اصلی منتقل کردن خود انرژی به جای اطلاعات کدگذاری شده است. میدان مغناطیسی درگیر در انتقال برق بدون سیم ممکن است قدرت زیادی داشته باشد که مسئله اهمیت زیادی می یابد. قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی می تواند نگرانی هایی را به وجود بیاورد. ضمن این که ممکن است در دستگاه های پزشکی ایجاد اختلال کنند.

مزایای انتقال برق بی ‌سیم

از جمله مزایای انتقال برق بدون سیم در مقایسه با انتقال با کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مصرف کننده به آسانی می تواند دستگاه های خود را بدون متصل کردن به برق شارژ کند که این ویژگی در گوشی های هوشمند می تواند بسیار کارآمد باشد.
  • از آنجا که نیاز به اتصال های فیزیکی را از بین می برد، همراه با آن خطرهای آتش سوزی و برق گرفتگی نیز کاهش پیدا می کنند.
  • منتقل کردن برق به این شیوه می تواند کارایی بیشتری از شیوه انتقال با کابل داشته باشد. به دلیل این که میزان انرژی از دست رفته به وسیله مقاومت در کابل ها و سایر اجزا کاهش می یابد.
  • برای تولید نیروی بدون سیم می توان از منابع تجدیدپذیر مثل انرژی خورشید و باد استفاده کرد.

معایب انتقال برق بی ‌سیم

معایب انتقال برق بدون سیم عبارت اند از:
  • هزینه های تمام شده برای انتقال بی سیم برق به خصوص در فاصله های طولانی از روش انتقال با کابل بیشتر است.
  • همه دستگاه ها با این شیوه سازگاری ندارند و استانداردهای گوناگون این شیوه ممکن است مشکلاتی را برای انواع دستگاه ها به وجود بیاورند.
  • درست است که نگرانی های خطرهای اتصال های فیزیکی در این شیوه حذف می شود، اما نگرانی های مربوط به میدان الکترومغناطیسی و تشعشعات را نمی توان نادیده گرفت.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش