انواع بانک خازنی

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

انواع بانک خازنی به طور معمول در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. واحد بانک خازن را با نام واحد خازن می شناسند. این واحدهای خازن به شکل تک فاز ساخته می شوند. آنها به شکل ستاره یا دلتا به هم وصل می شوند تا یک بانک خازن سه فاز ایجاد کنند. هدف اصلی از ساخت بانک های خازنی جبران کردن انرژی راکتیو است.

به علت تغییرات میزان انرژی مصرفی در طی زمان نیاز است که مقدار انرژی راکتیو به دست آمده از خازن به مدار نیز تغییر یابد. در غیر این صورت، ممکن است دو حالت ایجاد شود. یا توان راکتیو کمتری در مقایسه با انرژی لازم به مدار برسد که موجب جبران شدن ناقص توان راکتیو مصرف بار خواهد شد. کمبود توان راکتیو بیشتر از راه شبکه قابل تأمین است که در نهایت هزینه های مصرف راکتیو را به دنبال خواهد داشت. 

تقسیم بندی بانک های خازنی از نظر مکانیزم جبران سازی

انواع بانک خازنی تقسیم بندی های گوناگونی دارند. یعنی می توان بانک های خازنی را از دیدگاه های مختلفی دسته بندی کرد. آنها را می توان از نظر نوع مکانیزم جبران سازی تقسیم کرد. بانک های خازنی به شکل دائمی یا موقتی به مصرف کنندها اتصال می یابند. شرط تشخیص این حالت موقعیت مصرف کننده است. به همین دلیل هم می توان آنها را به دو نوع تقسیم کرد:   

بانک خازنی نوع ثابت که در آن تابلو بانک به شکل مستقیم به مصرف کننده اتصال دارد. به این معنا که به شکل دائمی در مدار فعالیت است. فعالیت آنها زمانی قطع می شود که خازن ها در زمان استراحت بیرون آورده شوند. یا مصرف کننده آنها را خاموش کند. از این خازن ها در الکتروموتورها، ترانسفورماتورها و پمپ چاه ها استفاده می شود. در بارهایی که زمان خاموشی و استراحت دارند این نوع خازن توصیه نمی شود.

بانک خازنی نوع اتوماتیک نوع دیگری است که در این دسته قرار می گیرد که به رگولاتور خازنی مجهز است. این رگولاتور وظیفه حفاظت، کنترل و داخل کردن خازن ها به مدار را طبق مدل راه اندازی توصیه شده به مصرف کننده ها بر عهده دارد. ضمن این که شکل موج ولتاژ و جریان و اختلاف زمانی آنها را اندازه می گیرند و خازن لازم را تعیین و به شبکه وارد می کنند. کاربرد این خازن ها بسیار رایج است و از آنها در کارخانه های صنعتی، ساختمان های مسکونی و بیمارستان ها استفاده می شود.    

تقسیم بندی بانک های خازنی از نظر فیوزها

انواع بانک خازنی از نظر فیوزها به سه شکل زیر هستند:

بانک خازنی فیوز خارجی به این شکل است که واحد فیوز مجزا برای هر واحد خازن مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت آسیب وارد شدن به هر واحد فیوز منفجر خواهد شد. اما بقیه واحدها می توانند کارشان را ادامه دهند. هر واحد به شکل موازی به هم وصل هستند. خراب شدن هر واحد خازن موجب می شود که ولتاژ بالاتری به قسمت های دیگر وارد شود. 

فیوز داخلی شکل دیگری است که در آن کل بانک به صورت واحد درست می شود. چند عنصر خازن به شکل سری و موازی قرار می گیرند. هر یک از آنها به شکل مجزا با واحد فیوز محافظت می شوند. فیوزها و عناصر خازن همگی در این مدل در داخل فیوز هستند. به این ترتیب، در صورت خراب شدن یک واحد اتفاق خاصی در کارکرد بانک نمی افتد. اما اگر چند واحد خراب شود، کل بانک باید جایگزین شود.

بانک خازنی فیوز کمتر به صورتی است که فیوزها به شکل سری هستند. رشته های خازن به شکل موازی به هم وصل می شوند. در نهایت سه بانک در فاز مشابه به شکل ستاره یا مثلث به کل بانک خازنی سه فاز وصل می شوند. با خراب شدن یک واحد بانک خازن همچنان کار می کند. در این موارد نیازی به تعویض بلافاصله پس از خراب شدن آن وجود ندارد.

تقسیم بندی بانک های خازنی از نظر نوع خازن ها

انواع بانک خازنی از نظر نوع خازن شامل دسته بندی زیر می شود:

خازن خشک برای ولتاژ زیر 1000 ولت و به شکل تک فاز یا سه فاز به کار می رود. از آنها در کارهای متناوب یا غیر دائمی استفاده می کنند. ظرفیت آنها در مقایسه با دیگر خازن ها زیاد است و ولتاژ کمتری دارند.

روغنی خازنی است که در ساخت آن روغن دی الکتریک به کار برده می شود و از نظر محیط زیستی کاربرد آن رد شده است. ظرفیت آن کم است و در قسمت فشار متوسط کاربرد بیشتری دارد.

گازی برای سطح فشار متوسط کاربرد دارد و در ساخت آن از گاز ازت استفاده می شود.   

انواع بانک های خازنی از نظر کاربرد

انواع بانک خازنی از نظر کاربرد به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

بانک های خازنی روی تیرهای برق یا هوایی: از آنها در سیستم های توزیع با هدف اصلاح ضریب توان استفاده می کنند.

داخل تابلو: آنها به طور معمول به شکل ایستاده روی زمین یا با فاصله از زمین قرار می گیرند و در یک محفظه فلزی به شکل یک یونیت به کار می روند.

فشار قوی: از آنها برای وصل کردن حجیم توان از نیروگاه هایی که فاصله زیادی دارند استفاده می شود.

ثابت: آنها در قسمت توزیع و برای تأمین توان راکتیو برای بارهای اضافی استفاده می شوند.

سیار: این نوع بانک خازنی به بانک موبایل معروف است و به شکل تک فاز یا سه فاز تولید می شود.

بانک های خازنی متصل در طرف فشار ضعیف ترانس

بانک های خازنی متصل در طرف فشار قوی ترانس

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش