بهترین روش تولید برق

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

روش های تولید برق

پیدا کردن بهترین روش تولید برق از میان شیوه های متنوعی که وجود دارد ساده نیست. برق در حال حاضر یکی از مهم ترین انرژی های مورد استفاده است که بدون آن زندگی ادامه پیدا نخواهد کرد. ساخت سیستم های تولید برق از مهم ترین اختراع ها هستند که هدف از آنها زندگی راحت تر بشر است. در شیوه های تولید انرژی برق از منابع طبیعی استفاده می شود. توربین ها نقش پر اهمیتی در تولید این انرژی بسیار پرکاربرد دارند. آب، باد و اشعه های آفتاب از مهم ترین منابعی هستند که در تولید برق از آنها استفاده می شود. این منابع را می توان منابع فرعی دانست.

منابع اصلی تولید برق شامل انرژی شیمیایی، انرژی استاتیک و انرژی الکترومغناطیسی هستند. البته برای تولید برق از فرآیند فوتو الکتریک یعنی تبدیل کردن نور به برق هم استفاده می شود. انرژی زمین گرمایی، جزر و مد، انرژی هسته ای و انرژی جریان اقیانوسی نیز از دیگر شیوه های تولید برق محسوب می شوند. موتورهای حرارتی وظیفه حجم زیادی از تولید برق را برق عهده می گیرند.     

فرآیند تولید برق

پیش از پرداختن به بهترین روش تولید برق بهتر است درباره این فرآیند اطلاعات بیشتری به دست آوریم. فرآیند تولید برق را می توان تولید توان الکتریکی از منابع طبیعی اولیه دانست. در این فرآیند یک منبع انرژی اولیه در اختیار است که می توان آن را به برق تبدیل کرد. مولدهای برق ابتدا برای تولید این انرژی از انرژی آب و گرمای به وجود آمده از زغال سنگ استفاده می کردند. هنوز هم زغال سنگ یکی از مهم ترین این منابع است. البته که در دنیای پر مصرف امروز انرژی هسته ای، گاز طبیعی و هیدروالکتریک و نفت هم برای تولید برق به کار برده می شوند.    

ضمن این که از انرژی های تجدیدپذیر هم برای این کار بهره برده می شود؛ مثل انرژی نور خورشید، جزر و مد، باد و زمین گرمایی. با وجود همه این ها محققان همچنان به فکر تولید برق به شیوه های مدرن و با استفاده از انرژی های مختلف دیگر هستند. اتفاقی که در نیروگاه های برق می افتد این است که انرژی اولیه برای انرژی برق به کار برده می شود. از انرژی های مولد برق می توان به انرژی هسته ای، پتانسیل گرانشی و شیمیایی اشاره کرد.

در بهترین روش تولید برق هم وظیفه اصلی را مولد یا ژنراتور بر عهده دارد و انرژی جسم سیال را به انرژی برق بدل می کند. انرژی لازم برای به حرکت واداشتن یک ژنراتور از مسیرهای متفاوتی به دست می آید. تأثیر مقدار دسترسی به منابع گوناگون انرژی در ناحیه ساخت نیروگاه و دانش فنی گروه تولیدکننده را نمی توان در آن نادیده گرفت. 

روش های تولید برق

بهترین روش تولید برق را می توان از بین روش های زیر پیدا کرد:  

  • برای چرخش توربین ها از مایع یا گاز که شبیه حامل انرژی هستند استفاده می شود. البته آنها را می توان با باد، بخار آب یا آب جاری نیز به چرخش در آورد.
  • برای استفاده از زغال سنگ برای تولید برق ابتدا باید توده های آن را صاف و هموار کرد تا قطعه های زغال تولید شده را در کوره متصل به دیگ بخار گذاشت. بعد از گرما دیدن آب می جوشد و از بخار تولید شده برای چرخش توربین ها بهره برده می شود.
  • استفاده از انرژی زمین گرمایی هم برای تولید برق رایج است که این گرما از بخش های ذوب شده درونی زمین به پوست منتقل می شود. با تزریق آب سرد و مایعات دیگر بخاری تولید می شود که باز هم برای چرخش توربین ها کاربرد دارد.
  • توده های زیستی مانند سرگین حیوانات، بخش هایی از درختان و گیاهان، زباله های ارگانیک و توده حیوانات پوسیده را می توان برای تولید گرما سوزاند و از آنها انرژی برق گرفت.
  • بهترین روش تولید برق را می توان از توربین های بادی نیز به دست آورد. ظرفیت تولید برق آنها 8 مگاوات تخمین زده شده است.
  • برای به حرکت در آوردن توربین ها می توان از آب پرفشار هم استفاده کرد. سدهایی که در بین رودخانه ها زده می شوند برای تولید برق نیز به کار برده می شوند.

دیگر روش های تولید برق

  • بهترین روش تولید برق محدود به روش های بالا نیستند. شتاب حرکت سریع امواج هم می توانند توربین ها به حرکت در آوردند.
  • با صفحه های خورشیدی هم می توان به برق دست یافت. پنل های خورشیدی به شکل مستقیم نور خورشید را به برق تبدیل می کنند.
  • در موقع شکستن هسته اتم واکنش هسته ای رخ می دهد که به آن شکافت هسته ای گفته می شود. در موقع واکنش ها گرمای زیادی تولید می شود که با استفاده از سردکننده ها به بخار بدل می شود. همین بخار است که توربین ها را حرکت می دهد.
  • برای تولید برق از سلول های سوختی هم می توان استفاده کرد. این شیوه در صنایع بیش از بقیه رایج است.
  • از انرژی جریان اقیانوسی و گرمای اقیانوسی هم می توان برای تولید انرژی برق سود برد. از این انرژی ها برای چرخش توربین ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش