توپ روی سیم برق

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

علت گذاشتن توپ بین کابل

این که توپ روی سیم برق چیست و چه کاربردی دارد پرسش کسانی است که آنها را روی سیم های برق می بینند. کمتر کسی است که این توپ ها را روی کابل های برق دیده و درباره کاربردشان کنجکاو نشده باشد. به طور قطع به دلیل اهمیتی که کابل های برق دارند و همچنین کاربرد مهمشان استفاده از آنها رایج شده است. توپ ها روی سیم های برق فشار قوی کار گذاشته می شوند،. روی کابل هایی که در ارتفاع بالا هستند. این توپ ها رنگ های گوناگونی دارند.

بیشتر این توپ ها در بزرگراه های مناطق کوهستانی و دره ها دیده می شوند. روی سیم های برق در بالای دریا، دریاچه ها و رودخانه ها نیز این توپ ها را به کار می برند. اصلی ترین جایی که از این توپ ها روی سیم های برق استفاده می شود اطراف فرودگاه ها است.

مشخصات توپ های روی سیم برق

اندازه توپ روی سیم برق از 20 اینچ تا 36 اینچ تغییر می کند. وزن هر یک از این توپ ها حدود 7.7 کیلوگرم است. در خطوط انتقال بسیار گسترده که از روی دره ها و آب ها عبور می کنند، اندازه توپ ها از 36 اینچ کمتر نیست. توپ هایی که وزنی کمتر از 20 اینچ دارند می توانند روی خطوطی کار گذاشته شوند که ارتفاع آنها از سطح زمین از 15 متر کمتر باشد و البته کابل های قرار گرفته در فاصله 458 کیلومتری از خروجی باند فرودگاه هم شامل همین ویژگی می شود.     

این توپ ها را می توان نوعی نشانگر ایمنی دانست. آنها برای محافظت از امنیت هواپیماهایی که در ارتفاع کم به پرواز در می آیند و همچنین برای حفاظت از زیرساخت های الکتریکی خطوط انتقال روی سیم ها کار گذاشته می شوند.      

هدف از نصب توپ های روی سیم برق

ابتدا به نظر نمی رسد که از نصب توپ روی سیم برق هدف خاصی دنبال شود. مهم ترین ویژگی که این توپ ها دارند این است که از راه دور دیده می شوند. رنگ هایی که به این توپ ها داده می شود، منجر می شود که از فاصله دور به آسانی بتوان آنها را دید. کار گذاشتن این توپ ها به ویژه در زمان هایی که به علت های گوناگون دیدن سیم های برق دشوار می شود یا در زمان هایی که موقعیت آب و هوایی بد است اهمیت بیشتری پیدا می کند.    

کاربرد توپ روی سیم برق با توجه به رنگ آنها تعیین می شود و به رنگ های قرمز، طلایی و نارنجی دیده می شوند. آنها را از جنس آلومینیوم و پلاستیک می سازند. قطر آنها حدود 50 تا 80 سانتی متر است. آنها را بیشتر در محل تقاطع خطوط انتقال، محل فوق توزیع یا جاده ها کار می گذارند.   

کاربرد توپ های روی سیم برق

از کاربردهای مهم توپ روی سیم برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

  • به علت این که مسیر حرکت کردن گلایدرها و هلی کوپترها به طور معمول از روی جاده ها تعیین می شود، سیم های خطوط برق فشار قوی به شکل مستقیم در مقابل خلبان هستند. بعضی وقت ها خلبان سیم های فشار قوی را نمی بیند. بنابراین برای این که مانع از برخورد او با خطوط برق شوند، از این توپ های رنگی برای هشدار استفاده می کنند.
  • برخی مواقع که خطوط برق زیاد از یک مسیر می گذرند، رنگ توپ ها نشان دهنده سطح ولتاژ خطوط عبوری برای نیروهای عملیاتی و گروه های تعمیراتی هم هست.
  • توپ روی سیم برق مورد استفاده با استفاده از امواج میدان مغناطیسی می توانند در شب روشن شوند که با تولید نور بهتر دیده می شوند و راحت تر به چشم می آیند.

رنگ بندی توپ های برق

رنگ توپ روی سیم برق موجب می شود که در هر موقعیتی راحت دیده شود. رنگ آنها اصلی ترین عامل برای بالا بردن و به چشم آمدن سیم های برق است. بیشترین رنگی که در این توپ ها به کار برده می شود رنگ نارنجی است. بعضی از این توپ ها به رنگ های قرمز، زرد و سفید هم ساخته می شوند. تنوع رنگ آنها به این علت است که بسته به منطقه و زمینی که دکل برق در آن وجود دارد، بعضی وقت ها ممکن است دیدن رنگ های دیگر از رنگ نارنجی که استاندارد به حساب می آید آسان تر باشد.   

در طی زمان حدس و گمان های گوناگونی درباره علت گذاشتن توپ بین کابل عنوان شده است. برخی می گویند وزن این توپ ها وزن سیم ها را بالا می برد و در نتیجه از تکان های شدید آنها در زمان وزش باد جلوگیری می شود. برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که داخل این توپ ها حسگرهای آب و هوا جایگذاری شده است. حتی برخی نیز آنها را دوربین کنترل سرعت می دانند. اما حالا دیگر مشخص شده است که دلیل اصلی گذاشتن این توپ ها روی سیم های برق واضح تر شدن سیم ها و حفظ امنیت آنها و خلبان ها است. 

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش