عیب یابی کابل

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

مراحل عیب یابی کابل

روش‌های زیادی برای عیب یابی کابل به همراه فناوری جدید تشخیص و موارد الکتریکی وجود دارد که کار را آسان‌تر می‌کند. روش های مختلفی برای رفع عیوب مختلف وجود دارد که مکان یابی عیوب را بدون آسیب به کابل ایمن و کارآمد می کند. در ادامه مراحل عیب یابی کابل را بررسی می کنیم.

عیب یابی کابل : استفاده از کابل های زیرزمینی

کابل زیرزمینی یک خط الکتریکی است که در زمین با عایق بادوام خاصی در قسمت بیرونی، که از تخریب آن به دلیل تأثیرات شیمیایی در خاک یا حیوانات کوچک (جوندگان) در زمین جلوگیری می کند.

کابل های زیرزمینی در مقایسه با خطوط هوایی دارای مزایای متعددی هستند. آنها در برابر آسیب محافظت می شوند – از جمله هوا – و از نظر بصری چشم انداز را مختل نمی کنند. معایب عبارتند از:

هزینه های نگهداری بالاتر

مشکل بیشتر در بومی سازی عیوب

خطاهای ناشی از کار ساخت و ساز

آسیب ناخواسته به کابل های  در زیر زمین

در بخش مخابرات، کابل های اتصال محلی تا سطح 10 میلی بار تحت فشار قرار می گیرند. در نتیجه این فشار بیش از حد، در صورت نشتی جزئی در غلاف کابل، هوا در برابر هر رطوبت نفوذی دمیده می شود، به طوری که هیچ رطوبتی نمی تواند به آن نفوذ کند. همچنین در صورت افت فشار، یک سنسور نشان می دهد که هوا از سیستم خارج می شود. سپس کابل با یک گاز مخصوص به بالا پمپ می شود و با کمک تجهیزات تشخیص، نشت را مشخص می کند.

تشخیص منبع خطا

هدف از تشخیص منبع خطا، شناسایی کابل های زیرزمینی شکسته و تشخیص محل عیب است. از ویژگی‌های بازتاب‌سنجی حوزه زمان برای این منظور استفاده می‌شود – به منظور تشخیص نه تنها بازتاب کل، بلکه هر تغییر در محیط نیز. بازتاب کامل فقط در انتهای کابل، در قطع کابل یا در اتصال کوتاه بین هادی های داخلی و خارجی رخ می دهد. تا زمانی که پالس در امتداد یک محیط بدون تغییر منتشر شود، امپدانس موج در کابل تغییر نمی کند. با این حال، اگر موج پالس با یک خنثی مواجه شود، امپدانس تغییر می کند و بازتاب جزئی رخ می دهد.

عیب یابی کابل: بازتاب سنجی دامنه TDR / زمان

اندازه گیری به اصطلاح TDR یکی از گزینه های ممکن برای بررسی کابل ها است. TDR مخفف بازتاب سنجی دامنه زمانی است که می تواند برای تعیین طول کابل، و برای تشخیص عیوب کابل، قطعی کابل، اتصال کوتاه و کابل های فشرده استفاده شود.

یک ابزار اندازه گیری TDR، به عنوان مثال METRACABLE TDR، یک پالس الکتریکی منتشر می کند و سپس طول کابل یا محل خطا را بر اساس مدت زمان قبل از بازگشت پالس به فرستنده محاسبه می کند. طیف گسترده ای از خطاها را نیز می توان با تجزیه و تحلیل شکل موج های مختلف شناسایی کرد.

با استفاده از روش TDR، دستگاه یک پالس را به کابل ارسال می کند که توسط خطاهای کابل منعکس می شود و سپس به دستگاه باز می گردد. نوع خطا را می توان بر اساس منحنی های بازتاب مشخصه تعیین کرد.

ابزار اندازه گیری TDR ابزاری قدرتمند برای بررسی خطوط متقارن است. علاوه بر تعیین طول کابل، منحنی های بازتاب نمایش داده شده را می توان برای شناسایی و مشخص کردن عیوب کابل نیز استفاده کرد. این باعث صرفه جویی در زمان در هنگام عیب یابی و جلوگیری از کار غیر ضروری می شود.

با کمک یک ژنراتور تابع پله، یک سیگنال شیب دار در یک انتهای کابل تولید می شود. لبه سیگنال از طریق رسانه پخش می شود و هنگامی که به انتهای دیگر می رسد یا در اثر نقص در کابل منعکس می شود.

انواع کابل

کابل ها دارای خواص الکتریکی مختلفی هستند که بر اندازه گیری طول تأثیر می گذارد. برای اطمینان از اینکه اندازه گیری طول تا حد امکان دقیق است، باید دقت کرد که از سرعت صحیح انتشار (مقدار VP) استفاده شود. هرچه این مقدار دقیق تر باشد، طول کابل با دقت بیشتری نمایش داده می شود. پایگاه داده های کابل ادغام شده در ابزارهای آزمایشی مانند METRACABLE TDR شامل انواع مختلف کابل، همراه با ویژگی های کابلی است که برای اندازه گیری طول مرتبط هستند. کابل های متقارن پشتیبانی می شوند (برای مثال به شکل نگاه کنید). اینکه یک TDR دقیقاً کدام گزینه را ارائه می دهد در بخش های زیر توضیح داده شده است.

یک آشکارساز خطای کابل مناسب می‌تواند طیف وسیعی از انواع کابل‌های مختلف را با استفاده از روش TDR بررسی کند و مکان‌های احتمالی خطا را مشخص کند. METRACBLE TDR قادر است کابل هایی با طول حداکثر 15 کیلومتر را بررسی کند.

عیب یابی کابل: اندازه گیری طول

اندازه گیری طول کابل ها در صنعت برق یکی از اولین کاربردهای بازتاب سنجی حوزه زمانی بود. TDR برای اندازه گیری زمان لازم برای بازگشت یک پالس ساطع شده به دستگاه پس از بازتاب استفاده می شود. اگر سرعت انتشار کابل مشخص باشد که به عایق بودن کابل بستگی دارد، می توان از زمان اندازه گیری شده برای استنباط مستقیم طول کابل استفاده کرد. اصطلاح رادار کابلی از این کاربرد تکامل یافته است.

در حالی که در گذشته برای این اندازه‌گیری‌ها به اسیلوسکوپ‌ها نیاز بود، ابزارهای اندازه‌گیری آماده اکنون در دسترس هستند که مقدار طول را مستقیماً نشان می‌دهند. این روش به طور گسترده در زمینه های مخابراتی و فناوری شبکه استفاده می شود. هنگامی که کابل کشی جدید در ساختمان ها گذاشته می شود، کابل شبکه نصب شده بر اساس مقادیر اندازه گیری شده بر اساس بازتاب سنجی حوزه زمانی صورتحساب می شود.

عرض نبض و مدت زمان پالس

عرض پالس یا مدت زمان پالس نیز بر اندازه گیری تأثیر می گذارد. زمان‌های پالس کوچک‌تر وضوح بسیار بهتری دارند، یعنی می‌توان از آنها برای مکان‌یابی خطاهایی که نزدیک به هم هستند استفاده کرد. به عنوان یک نقطه ضعف، دیگر نمی توان طول های بیشتر را اندازه گیری کرد زیرا – به دلیل تضعیف ناشی از کابل بلند – انعکاس پالس کوتاه آنقدر کوچک است که اجازه اندازه گیری را نمی دهد. این رابطه برای عرض پالس های بزرگتر معکوس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش