نیروگاه سیکل ترکیبی چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

نیروگاه سیکل ترکیبی چیست؟

در پاسخ کلی به این پرسش که نیروگاه سیکل ترکیبی چیست می توان اشاره کرد که در این نوع نیروگاه از دو توربین استفاده می شود. همان طور که از نام این نیروگاه بر می آید، ترکیبی از دو توربین گاز و بخار است. در این نیروگاه، حرارتی که از گازهای خروجی از توربین های گاز با استفاده از یک دیگ بخار بازیاب بیرون می آید، برای تولید بخار آب در توربین های گازی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، به جای این که انرژی تولید شده از توربین های گاز به هدر برود، از آنها برای دیگ بخار استفاده می کنند.

مزایای نیروگاه های سیکل ترکیبی

مزایای نیروگاه سیکل ترکیبی چیست؟

  • انرژی تولید شده از گازهای خروجی از توربین های گاز ممکن است دمایی به اندازه ۶۰۰ درجه سانتی گراد داشته باشد. این دما بدون وجود توربین بخار می تواند مستقیم به هوا وارد شود و به هدر برود. در صورتی که در نیروگاه های سیکل ترکیبی وجود توربین بخار می تواند از این انرژی استفاده مفید کند. یعنی توربین بخار بدون نیاز به سوخت بخار آب تولید می شود و به راحتی می توان بازدهی نیروگاه را بالا برد.
  • از ویژگی های این نیروگاه ها می توان به انعطاف پذیر بودن، قابل اطمینان بودن، کارآمدی، مقرون به صرفه بودن و سازگاری آنها با محیط زیست اشاره کرد.
  • در نیروگاه سیکل ترکیبی توربین گازی انرژی برق تولید می کند و انرژی ایجاد شده از این تورین نیز صرف توربین بخار خواهد شد. با به حرکت در آمدن توربین بخار باز هم انرژی برق تولید می شود. با این روش می توان به تولید برق اضافه دست یافت و بهره وری نیروگاه را بالا برد.
  • بازدهی برق یک نیروگاه ساده به طور معمول ۲۵ تا ۴۰ درصد است، در صورتی که در نیروگاه های ترکیبی این رقم به ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند.
  • از دیگر مزایای این نیروگاه ها می توان به راه اندازی سریع و انعطاف پذیری در محدوده گسترده را نام برد.

انواع نیروگاه های سیکل ترکیبی

حال که دانستید نیروگاه سیکل ترکیبی چیست خوب است درباره انواع آن اطلاعات به دست آورید. بسته به نوع توربین ها در این نیروگاه ها از دیگ های بازیافت گرما و دستگاه های بازیابی مختلفی استفاده می شود. انرژی قابل بازیابی از اگزوز توربین های گازی نیمی از انرژی تولید شده توربین است. به این ترتیب، توان توربین بخار نصف توربین گاز است. در برخی از انواع این نیروگاه ها از دو توربین گازی استفاده می شود و توان تولیدی توربین های بخار نیز به اندازه توربین های گازی می شود. این نیروگاه ها را به با مشعل یا بدون مشعل تقسیم بندی می کنند. وقتی قرار باشد نیروگاه به صورت دائمی کار کند از نوع با مشعل استفاده می شود. از نوع بدون مشعل برای تأمین بار پایه و میانی استفاده می شود.

نوع دیگر از آنها با دیگ بازیافت گرما و مجهز به بازیابی با گرمایش آب تغذیه هستند. یکی از انواع این نیروگاه ها نیز با دیگ بازیافت گرما و با فشار بخار چندگانه است. یک نوع دیگر از آنها هم با سیکل بسته توربین گازی با گرمایش آب تغذیه در چرخه بخار است.  

بازدهی نیروگاه های سیکل ترکیبی

در جواب نیروگاه سیکل ترکیبی چیست می توان گفت که این نیروگاه ها از سوخت گاز طبیعی استفاده می کنند. البته از گاز مصنوعی هم در برخی از نیروگاه ها استفاده می شود. گاز طبیعی و زغال سنگ از سوخت های مکمل در این نیروگاه ها به شمار می روند. با ترکیب کردن سیکل های گازی و بخار می توان به درجه حرارت بالای ورودی و درجه حرارت کم خروجی رسید. این سیکل ها از منبع سوخت تغذیه می کنند و بازدهی را بالا می برند. به این ترتیب، چنین نیروگاه هایی یک سیکل ترمودینامیک دارند که میان درجه حرارت احتراق بالای توربین گازی و درجه حرارت تلف شده از کندانسورهای سیکل بخار عمل می کند.   

بیشترین بازدهی سیکل های توربین گاز به تنهایی حدود ۴۰ درصد است و سیکل های بخار بازدهی بالایی ندارند. استفاده از روش های جدید برای افزایش بازدهی به استفاده از نیروگاه های ترکیبی منجر شده است. اگر این نیروگاه تنها تولیدکننده برق باشد، بازدهی آن می تواند به ۶۰ درصد برسد. اگر تولید برق با مصرف حرارت همراه شود، بازدهی نیروگاه ممکن است تا ۸۵ درصد بالا برود.

عملکرد نیروگاه های سیکل ترکیبی

وقتی به این که عملکرد نیروگاه سیکل ترکیبی چیست و چگونه است فکر می کنید، باید بدانید که در قسمت بخار آنها گازهای داغ خروجی از توربین های گازی به بویلرهای بازیافت حرارت می روند. در این قسمت برای به حرکت درآوردن توربین بخار از حرارت این گازهای بخار استفاده می شود. بخار تولید شده بعد از عبور از توربین کندانسور مایع می شود و به وسیله پمپ ها دوباره برای تولید بخار به بویلرها هدایت می شود.

این نیروگاه ها ترکیبی از سیکل برایتون و رانکین هستند. برای عملکرد این سیکل ها از هوا استفاده می شود. به جای هوا می توان از گازهای دیگر مثل آرگون در سیکل بسته برایتون استفاده کرد و به جای آب می توان سیال های دیگر مثل جیوه و آمونیاک را به کار برد. استفاده از بخار جیوه رایج نیست و بازدهی نیروگاه های حرارتی از بازدهی نیروگاه های بخار جیوه بیشتر است. کاربرد سیال های ارگانیک مزایای خاصی مثل دمای کاری و حجم سیال در گردش را دارند. اما مسائل محیطی و توسعه ای دشواری هایی را برای استفاده از این سیالات ایجاد می کنند. به همین علت، استفاده از بخار و هوا رایج تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش