ترانس جریان چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

ترانس جریان چیست؟ و از چه اجزایی تشکیل می شود؟

در زمان پرسیدن این پرسش که ترانس جریان چیست می توان گفت یکی از تجهیزات کاربردی برای طراحی تابلوهای برق است. جریان ها در خطوط تولید، انتقال، توزیع و مصرف برق با هم فرق دارند و می توانند از چند آمپر تا چند هزار آمپر داشته باشند. برای این که اندازه گیری، محافظت و کنترل آنها ساده باشد، باید جریان ها به نسبت یکنواختی تغییر یابند. ضمن این که ولتاژ روی خط معمولاً زیاد است و برای اندازه گیری مستقیم خطرناک است. در این مرحله است که از ترانس های جریان استفاده می کنند. این تجهیزات نقش تبدیل کردن جریان و جداسازی الکتریکی را بر عهده دارند.

درباره ترانس های جریان

ترانس جریان ابزاری است که جریان های بالا را به جریان های پایین بدل می کند. همچنین، این توان را دارد که شبکه های فشار قوی را از سیستم های اندازه گیری و حفاظت جدا کند. این ترانس ها به شکل سری در مدارها کار گذاشته می شوند. به علت بالا بودن جریان در شبکه های انتقال نیرو و بالا بودن ولتاژ به نمونه برداری جریان از بخش های گوناگون شبکه نیاز است. وجود چنین ابزاری بسیار ضروری است تا بتواند هر دو کار را با هم انجام دهد. در واقع، می تواند اندازه جریان را به میزان متناسب تغییر دهد.  

این ترانس بر طبق اصل القای الکترومغناطیسی جریان زیادی را در طرف اصلی به یک جریان کوچک در طرف ثانویه بدل می کند. می تواند جریان ولتاژ بالا را به جریان ولتاژ پایین عوض کند و موجب جاری شدن شدید جریان به وسیله خطوط انتقال می شود. این جریان تحت کنترل آمپر است. در جواب این سؤال که ترانس جریان چیست می توان گفت که به طور گسترده برای نظارت و اندازه گیری عملکرد شبکه برق کاربرد دارد.

ترانس ها این قدرت را دارند برای کارکرد معمولی مقدار جریان را از هزار به یک خروجی استاندارد به نسبت مشخص کاهش دهند. به همین دلیل آنها را می توان در ابزارهای کوچک، دقیق و کنترلی نیز مورد استفاده قرار داد. ترانس ها عایق بندی شده اند و از خط برق فشار قوی دورند.

اجزای تشکیل دهنده ترانس های جریان

اجزای تشکیل دهنده ترانس جریان چیست؟ پرکاربردترین ترانس ها این روزها از نوع مغناطیسی ساده هسته آهن هستند. تجهیزات ورودی و خروجی که با انعطاف پذیری مدار مغناطیسی فعال می شوند و به همین علت مستعد اشباع اند. ترانس ها از چند بخش تشکیل شده اند که اصلی ترین آنها سیم پیچ اولیه و ثانویه و هسته آهنی است. ماده ایزوله کننده و ترمینال های فشار قوی و ضعیف نیز از بخش های دیگر ترانس ها به شمار می روند. سیم پیچ های اولیه سیم کمی دارند و سیم پیچ های ثانویه دارای سیم زیادی هستند. سیم پیچ اولیه ضخیم و ثانویه نازک است.

سیم پیچ اولیه به شکل سری در مدار اولیه اتصال می یابد و ثانویه به شکل سری به دستگاه و سیم پیچ رله وصل می شود. به این ترتیب، یک حلقه بسته ایجاد می کند. بخش اصلی ترانس جریان چیست و چه جنسی دارد؟ به طور معمول بخش اصلی از فولاد سیلیکونی با لمینیت درست می شود. از آن برای تشکیل هسته و دست یافتن به دقت بالا استفاده می کنند. ترانس ها را از لحاظ ساختمان به دو نوع هسته بالا و هسته پایین تقسیم می کنند. انواع هسته پایین کاربرد بیشتری دارند و استفاده از آنها رایج تر است.

کاربرد ترانس های جریان

کاربرد اصلی ترانس جریان چیست؟ به طور کل با توجه به کاربرد ترانس های جریان در آنها چند هسته به کار برده می شود. هر یک از آنها ویژگی ها و کاربرد خودشان را دارند. ترانس ها را برای اندازه گیری و حفاظت از شبکه به کار می برند:

  • برای اندازه گیری خروجی ترانس به ابزارهای اندازه گیری متصل می شود. این ترانس ها باید در حدود جریان نامی و عادی شبکه دقت خوبی داشته باشند. آنها باید در جریان های اتصال کوتاه به اشباع بروند و جلوی افزایش جریان در ثانویه و در نهایت سوختن و آسیب دیدن دستگاه های اندازه گیری در سمت ثانویه را بگیرند.
  • ترانس هایی که برای محافظت از شبکه هستند به رله های حفاظتی که کمیت جریان را نیاز دارند وصل می کنند. آنها باید در جریان های اتصال کوتاه از دقت کافی برخوردار باشند و دیرتر به اشباع بروند تا بتوانند متناسب با بالا رفتن جریان در اولیه آن را در ثانویه ظاهر کنند و با مشخص کردن این اضافه جریان در ثانویه بتوانند با استفاده از رله های حفاظتی فرمان قطع یا تریپ به کلیدها بدهند. با این کار بخش های اتصالی شده و دارای نقص از شبکه جدا می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش