نوسان برق چیست

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

نوسان برق

نوسان برق یکی از مهم ترین چالش هایی است که دردسرهای زیادی را در پی دارد. نوسان ممکن است موجب سوختن و خراب شدن لوازم برقی شود. این مسئله نه تنها در اماکن مسکونی حائز اهمیت است، بلکه در صنایع بزرگ که با برق سر و کار زیادی دارند اهمیت بیشتری می یابد. این نوسان ها در برخی از مناطق کشور بسیار زیاد هستند و به راحتی می توانند کار صنایع را مختل کنند. به همین دلیل هم راه حل هایی برای آن در نظر گرفته شده است.   

تعریفی از نوسان های برق

نوسان برق به این معنا است که ولتاژ جریان برق کمی بالاتر یا پایین تر از بازه ای بشود که برای برق آن محدوده تعریف شده است. جریان برق در همه کشورها یک بازه معین دارد. به عنوان مثال میزان جریان برق در کشور ما ۲۲۰ ولت است. ضمن این که شدت جریان آن نیز ۵۰ هرتز در نظر گرفته شده است. همه وسایل برقی در کشور ما حتی لوازم وارداتی بر اساس همین جریان ولتاژ کار می کنند. در کشور ما وقتی ولتاژ برق ورودی از ۲۲۰ ولت کمتر یا بیشتر شود نوسان به وجود می آید.

همان قدر که افزایش ولتاژ برق آسیب رسان است، کاهش آن نیز آسیب هایی را به دنبال دارد. به دلیل این که وقتی جریان کافی به لوازم برقی نرسد شدت جریان بالا می رود که خود عامل مهمی در خراب شدن و ذوب شدن قطعات الکترونیکی است. این نوسان به سوختن وسیله برقی منتهی می شود. با خراب شدن وسایل برقی گران قیمت در اثر نوسان برق خسارت های زیادی به صنایع و منازل مسکونی وارد می شود.   

اقدام لازم برای جلوگیری از نوسان

مهم ترین اقدامی که باید در این زمینه صورت گیرد پیدا کردن علتی است که موجب نوسان برق می شود. کمک گرفتن از برقکار متخصص که بتواند سیم کشی ساختمان را بررسی کند می تواند مؤثر واقع شود. در صورتی که مشکل از سیم ها باشد می توان با تعویض آن را برطرف کند. ضعیف بودن سیم ها، اتصالی پریز یا خوردگی روکش ها را می توان مورد بررسی قرار داد و اصلاح کرد. با اقداماتی مثل عوض کردن سیم کشی یا جایگزین کردن کلید و پریزها هم می توان جلوی نوسان را گرفت. در مواقعی که وسایل برقی استاندارد نباشند و از ولتاژ بیش از حد معمول استفاده شود هم برقکار می تواند جریان را اندازه بگیرد. امکان تغییر کنتور از تک فاز به سه فاز هم در مواقع لزوم وجود دارد. 

دلایل نوسان های برق

حال که دانستید نوسان برق چیست خوب است درباره دلایلی که موجب آن می شود هم اطلاعاتی به دست آورده شود. از دلایلی که به نوسان منجر می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراب شدن ترانس های برق یکی از این دلایل است. ترانس ابزاری است که از آن برای بر طرف کردن نوسان استفاده می شود. در صورتی که میزان شدت جریان وارده به ترانس زیاد باشد، ترانس ممکن است دیگر کار نکند و نتواند جلوی نوسان را بگیرد.
  • میزان تحمل بار الکتریکی در هر مکانی با توجه به کنتور برق و گنجایش فیوز در نظر گرفته می شود. به همین سبب دیگر علت نوسان برق به کار بردن وسایل برقی است که مصرف زیادی دارند. زیرا کنتور از پس آن بر نمی آید.
  • از آنجا که سیم ها در معرض آسیب هستند به خصوص در مواقعی که به شکل روکار باشند، خیس شدن سیم ها می تواند یکی از علت های ایجاد نوسان و اتصالی باشد.
  • در مواقعی هم علت نوسان می تواند چیزی مثل خراب شدن وسایل برقی باشد. اگر سیم پیچی مشکل داشته باشد یا دوشاخه اتصالی پیدا کند، جریان برق دچار نوسان خواهد شد.
  • فرسودگی سیم ها که منجر به خراب شدن روکش شود می تواند نوسان در برق را به دنبال داشته باشد.
  • یک علت دیگر نوسان برق استفاده نکردن از ظرفیت مناسب کنتور برق تک فاز و سه فاز است. برق سه فاز مصرف صنعتی دارد و در خانه ها از برق تک فاز استفاده می شود که کنتور توان تأمین برق را ندارد.
  • عوامل طبیعی مثل صاعقه هم می تواند به نوسان منجر شود. در زمان صاعقه بار اضافی به سیم های برق وارد می شود که در صورت وصل بودن وسایل به برق به سوختن آنها منجر خواهد شد.

پیشگیری از نوسان های برق

با تهیه این وسایل می توان تا حد زیادی جلوی نوسان برق را گرفت:

  • تهیه استابلایزر یکی از راه های پیشنهادی است که از لوازم برقی در برابر نوسان ها محافظت می کند. این وسیله نوسان های برق ورودی را شناسایی می کند و ولتاژ را بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت نگه می دارد.
  • تهیه دستگاه محافظ برق یکی از به صرفه ترین راه ها برای مقابله نوسان ها است. این وسیله بین لوازم برقی و پریز برق قرار می گیرد و جلوی نوسان ها را می گیرد. این ابزار جریان ورودی را کنترل می کند و در زمان تغییر ولتاژ با قطع کردن جریان برق مانع از سوختن وسایل برقی می شود.
  • تهیه یو پی اس راه حل دیگری است که می توان آن را منبع تغذیه بدون وقفه دانست. یعنی در مواقعی که به هر دلیل برق قطع شود این دستگاه وارد مدار می شود و جریان برق قطع شده را جبران می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش