کلید حرارتی چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

وقتی پرسیده می شود کلید حرارتی چیست منظور تجهیزاتی است که بتواند از مدار الکتریکی در مقابل خطاهای مختلف حفاظت کند. آنها با نام کلید حفاظت موتوری هم معروف هستند. این کلیدها ترکیبی از کلیدهای مینیاتوری و بیمتال اند. با کمک این تجهیزات می توان همزمان از موتور در مقابل اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت به عمل آورد. آنها در دسته کلیدهای قابل قطع زیر بار هم جای می گیرند.

موتورهای الکتریکی باید طوری مورد حفاظت قرار گیرند که در صورتی که جریان مصرف کننده از حد مجاز بیشتر باشد، مدار قطع شود. به دلیل این که گرمای به وجود آمده در موتور به آن آسیب وارد می کند. از عواملی که موجب بالا رفتن جریان بیشتر از حد مجاز می شوند می توان به اتصال کوتاه شدن فازها، اتصال سیم پیچ ها و تک فاز شدن مصرف کننده اشاره کرد.

درباره کلید حرارتی

کلید حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟ اشاره کردیم که بالا رفتن جریان می تواند به شکل اضافه بار یا جریان اتصال کوتاه باشد. در هر دو این موارد کلید حرارتی وظیفه حفاظت از موتور الکتریکی را بر عهده دارد. به بالا رفتن جریان به شکل اضافه بار خطای حرارتی گفته می شود. نام بالا رفتن ناگهانی جریان هم خطای مغناطیسی است. پوشش کلید حرارتی، هادی ثابت و متحرک، بدنه میانی کلید، محفظه و صفحه متحرک آرک، پوش بار، بدنه، سیم ‌پیچ، بخش قطع‌ کننده اضافه بار و پیستون از اجزای داخلی آن هستند.

وقتی موتور راه اندازی می شود، در مدت کوتاهی 5 تا 8 برابر جریان نامی از مدار جریان می گیرد. در این مواقع در صورتی که از یک بریکر عادی استفاده شود، مدار سریع قطع خواهد شد و موتور دیگر روشن نمی شود. ولی وجود کلید حرارتی با تشخیص این مسئله به موتور اجازه می دهد که جریان مورد نیاز برای راه اندازی را فراهم کند. به این ترتیب، کلید حرارتی مدار را قطع می کند تا موتور به علت بروز خطا به دور نامی نرسد. اگر می خواهید بدانید کارکرد کلید حرارتی چیست می توان به این نکته اشاره کرد که این کلیدها در موقع بروز مشکل به طور اتوماتیک مدار قدرت را قطع و وصل می کنند. آنها با تجهیزات جانبی قابل نصب در مدار فرمان به کار برده می شوند.   

کارکرد کلید حرارتی

کارکرد کلید حرارتی چیست؟ درباره کارکرد آنها می توان گفت زمانی که جریان موتور الکتریکی در اثر تحمل اضافه بار افزایش می یابد حرارت موتور بالا می رود. این اتفاق همان چیزی است که به آن بالا رفتن جریان حرارتی گفته می شود. وقتی حرارت موتور الکتریکی در اثر اتصال کوتاه میان دو فاز، اتصال بدنه و فاز و یا اتصال فاز و نول بالا می رود، جریان مغناطیسی نیز متعاقب آن افزایش می یابد. به این ترتیب، کلید حرارتی در مقابل هر دو جریان حرارتی و مغناطیسی محافظت به عمل می آورد:   

  • کلید حرارتی برای تشخیص خطای جریان اضافه بار از بخش بیمتال استفاده می کند. در اثر گذر جریان از تیغه ها هر دو فلز حرارت می ببیند و طولشان افزایش می یابد. ولی به دلیل متفاوت بودن ضریب انبساط دو فلز، بیمتال به طرف فلزی خم خواهد شد که ضریب انبساطش کمتر است. برای بالا بردن سرعت کارکرد کلید حرارتی و پیشگیری از جرقه زدن دو آهنربا در دو طرف آن گذاشته می شود. نیروی مغناطیسی ایجاد شده موجب بسته شدن سریع اتصال می شود و مانع از ایجاد جرقه می شود.
  • کلید حرارتی چیست و در برابر جریان مغناطیسی چطور عمل می کند؟ برای این کار از یک نوع بوبین استفاده می کند که بخش اصلی آن متشکل از یک هسته مغناطیسی است. چند دور سیم اطراف هسته می پیچد. به دلیل گذر جریان زیاد و بالا رفتن شدت میدان مغناطیسی کنتاکت ها در بوبین جذب می شوند. اهرم قطع در آن جذب می شود و کلید وارد کار می شود. برای هر فاز یک هسته مغناطیسی سیم پیچی درون کلید کار گذاشته شده است. این مکانیسم برای حفاظت از مدار در مقابل اتصال کوتاه کاربرد دارد.

ویژگی کلیدهای حرارتی

مشخصات کلید حرارتی چیست؟ این کلیدها زیر بار قابل قطع و وصل اند و امکان تنظیم جریان در یک بازه مورد نظر را ایجاد می کنند. آنها می توانند بعد از تشخیص خطا به صورت مستقیم مدار را قطع کنند. کار اصلی آنها کلیدزنی مدارهای موتوری است. این کلیدها را می توان برای اضافه بار مغناطیسی و حرارتی تنظیم کرد. ضمن این که از موتورهای الکتریکی در مقابل انواع خطاها محافظت می کنند. در زمان روشن شدن به علت اضافه بار موتور حرارت زیادی دارد که با این کلیدها می توان با ایجاد تأخیر جلوی این اتفاق را گرفت.

مزایا و معایب کلیدهای حرارتی

مزایای کلید حرارتی چیست و چه معایبی دارد؟ از معایب کلیدهای حرارتی می توان قیمت بالا، قابل تعمیر نبودن و قابل تنظیم نبودن آستانه‌ قطع جریان اتصال‌کوتاه را نام برد. مزایای آنها عبارت اند از:

  • این کلیدها قدرت قطع زیادی دارند و در مدارهای جریان بالا کاربرد دارند.
  • در مقابل بارهای لحظه ای مقاومت زیادی از خود نشان می دهند.
  • در یک بازه معین امکان تنظیم سریع و ساده جریان حفاظتی وجود دارد.
  • می توانند پارامترهای الکتریکی را به طور دقیق تنظیم کنند.
  • از دیگر مزایای آنها داشتن قابلیت فرمان پذیری و کنترل است.
  • امکان قطع و وصل مدار قدرت در حین کار نیز ایجاد شده است.
  • در مقابل قطعی فاز یا عدم تقارن فازها از موتور محافظت می کنند.
  • نیاز زیادی به تعمیرات و نگهداری ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش