موتور تک فاز و سه فاز

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

مقایسه موتور تک فاز و سه فاز

در این مقاله، تفاوت های موتور تک فاز و سه فاز، از جمله نحوه عملکرد هر یک و کاربردهای مناسب برای هر نوع را بررسی می کنیم.
سه دسته اصلی موتورها وجود دارد:

DC
AC تکفاز (1-PH AC)
AC سه فاز (AC 3-Ph)
حتی در آن دسته بندی های اصلی، تغییرات و استراتژی های زیادی وجود دارد. موتورهای DC دارای برخی ویژگی های منحصر به فرد هستند، اما معمولاً اصول عملکرد بین تغییرات مختلف موتور AC ممکن است نامشخص باشد. درک این تفاوت ها می تواند دلایلی را توضیح دهد. مثلا چرا در برخی موقعیت ها فقط می توان از یک نوع موتور استفاده کرد و از انواع دیگر استفاده نمی کند.

موتورها با استفاده از اصل میدان های مغناطیسی تولیدی توسط سیم پیچ ها کار می کنند. در موقعیت منحصربه‌فرد یک موتور DC، قطب‌های میدان مغناطیسی باید به نحوی از خارج تغییر کنند. این اغلب با برس های کموتاتور یا شاید با جایگزین کردن ولتاژ با مدار درایور خارجی (مانند موتورهای بدون جاروبک یا پله ای) انجام می شود.

وقتی صحبت از منحنی ولتاژ متناوب AC به میان می‌آید، موقعیت ایده‌آلی برای حرکت موتور بدون مدارهای اضافی یا برس‌های کربنی پر سر و صدا و ناکارآمد ایجاد می‌کند. ولتاژهای متناوب منبع مناسبی برای جابجایی بارهای سنگین با کمترین تلفات ممکن است. با این حال، حتی بین دو سیستم ولتاژ (1-Ph و 3-Ph)، تفاوت هایی در عملکرد وجود دارد که باتوجه به نیازهای برنامه، مزایا و معایبی دارد.

عملکرد موتور تک فاز

در داخل یک موتور تک فاز، سیم پیچ محرک اصلی در واقع مجموعه ای از سیم پیچ ها است که به طور مساوی در اطراف قرار دارد و روتور را به آرامی به داخل هدایت کنند. ولتاژ اعمال خواهد شد، که منجر به متناوب هر سیم پیچ شمال و جنوب در فرکانس خط اصلی می شود.

این در حالی که موتور با سرعت کامل کار می کند کار می کند، اما هنگام راه اندازی مشکلی وجود دارد. هنگامی که موتور خاموش می شود، روتور در یک مکان تصادفی متوقف می شود، بنابراین دفعه بعد که ولتاژ در هنگام راه اندازی اعمال می شود، دشوار است که بدانیم آیا یک جاذبه مغناطیسی N-S باعث می شود که به جلو یا عقب برود تا چرخش شروع شود.

متداول ترین روش برای اصلاح این مشکل استفاده از خازن سری با سیم پیچ ثانویه است که معمولاً “کویل راه اندازی” نامیده می شود. از آنجایی که ماهیت خازن اعمال یک انفجار جریان در همان ابتدای شکل موج ولتاژ است. همچنین جریان عبوری از این سیم پیچ راه اندازی کسری از ثانیه قبل از سیم پیچ اصلی رخ می دهد. این امر باعث می شود که روتور ابتدا به سمت این سیم پیچ شروع و سپس به سیم پیچ اصلی درایو متوالی جذب شود و یک جهت چرخش قابل پیش بینی را فراهم کند.

قطبیت این سیم پیچ استارت را می توان برای معکوس کردن جهت راه اندازی معکوس کرد. هنگامی که موتور به اندازه کافی راه اندازی شد، یک “کلیک” کاملا مشخص نشان می دهد که یک کلید گریز از مرکز سیم پیچ استارت را باز کرده است و کار آن تمام شده است. یک برآمدگی در کنار محفظه معمولاً حاوی خازن است، بنابراین اگر آن برآمدگی وجود داشته باشد، احتمالا یک موتور تک فاز با خازن است.

عملکرد موتور 3 فاز

بسیاری از اصول رانش کویل های داخل موتور سه فاز دقیقاً مشابه تک فاز است. تنها تفاوت این است که با سه فاز، قطب های مغناطیسی سیم پیچ با افزایش ⅓ دور روتور،زمانی که هر خط به ولتاژ کامل رسید، پیشرفت می کنند. این بدان معنی است که بسته به دنباله سیم پیچ هایی که مغناطیسی می شوند. البته جهت چرخش دیگر مانند موتور تک فاز تصادفی نخواهد بود – کاملاً قابل پیش بینی و سازگار است. مدار راه انداز با خازن دیگر ضروری نیست زیرا موتور کاملا طبیعی حرکت می کند.

مزیت اصلی این نوع موتور در کاربردهای پرقدرت است. منبع تغذیه و هادی ها در وهله اول به طور معمول قادر به ارائه مقادیر بیشتری جریان نسبت به سیستم های مسکونی هستند. البته هر یک از سه خط به طور جداگانه جریان کمتری نسبت به زمانی که کل جریان از یک مدار عبور می کرد، منتقل می کند. این باعث می شود موتور در کاربردهای قدرت بزرگتر جذاب باشد. در مورد اکثر موتورهای سه فاز، سیم کشی را می توان برای ولتاژ بالا یا پایین توسط برقکار پیکربندی کرد. این می تواند مصرف جریان را در صورت تامین ولتاژ بالاتر کاهش دهد.

یک عیب آشکار این نوع موتورها این است که برای راه اندازی چنین موتوری باید یک منبع تغذیه سه فاز وجود داشته باشد. با سیستم های کنترل مدرن، این در واقع همیشه صادق نیست. علت این موضوع برخی از درایوهای فرکانس متغیر کم مصرف (VFD) می توانند با برق تک فاز عرضه شوند، اما جریان سه فاز را ارائه می دهند.

کاربردها

برای اکثر برنامه های کوچک که به موتورهایی با مصرف برق کم نیاز دارند، دیدن یک موتور تک فاز با سیم پیچ راه اندازی خازن طبیعی است. برای مرجع از نظر “قدرت”، یک موتور پنج اسب بخاری که با ولتاژ 240 ولت متناوب کار می کند، حدود 15 آمپر مصرف می کند.

فقط با ولتاژ 120 ولت برق کار کند، همین موتور 5 اسب بخاری 30 آمپر مصرف می کند. این مقدار بسیار قابل توجهی از جریان است. برای کاربردهای صنعتی بزرگتر، راه حل طبیعی یک موتور سه فاز خواهد بود، زیرا منبع ولتاژ و جریان بسیار بزرگتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش