تابلو برق صنعتی چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

تابلو برق صنعتی چیست پرسش کسانی است که می خواهند کنترل برق واحد صنعتی خود را دست بگیرند. این تابلوها متشکل از محفظه ای به طور معمول از جنس فلز هستند که تجهیزات و قطعات برق در داخل آنها قابل نصب اند. البته جنس غیر فلزی هم دارند.

نگهداری و محافظت و کنترل قطعات مهم برقی یکی از دغدغه های مهم صاحبان این صنایع است. برق و قطعات مربوط به آن نیاز به مراقبت ویژه دارند. به دلیل این که در صورت بروز هر گونه مشکلی در این تجهیزات برق صنعت مورد نظر نیز دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد. ضمن این که درست محافظت نکردن از این تجهیزات خطرهای بی شماری را برای آن صنعت به دنبال خواهد داشت. یکی از مهم ترین کاربردهای این تابلوها حفاظت از افراد در برابر برق گرفتگی است.  

تابلو برق صنعتی و کاربردهای آن

با توجه به فعالیت واحد صنعتی مورد نظر تجهیزات مختلفی در داخل این تابلوها جای داده می شود. این تابلوها کاربردهای زیادی دارند. تمام سوئیچ ها، نمایشگرها و دستگیره ها به طور منظم در این تابلو قرار می گیرند تا دسترسی به آنها ساده تر باشد. تابلو برق ها امکانات مختلفی دارند. در برخی از آنها برای پایین آوردن دما از تهویه استفاده شده است. کار محافظت از اختلال فرکانس های رادیویی را نیز می توان از این تابلوها خواست. حتی برخی از آنها قابلیت حفاظت از تخلیه الکترواستاتیکی را نیز دارند.

وقتی بدانید تابلو برق صنعتی چیست، توجه دارید که ارتباط میان این قطعات به شکل صحیح و به دور از عوامل محیطی مخرب در این تابلو شکل می گیرد. به این ترتیب، خطرهای احتمالی در محیط صنعتی کاهش پیدا می کنند. این تابلوها برای برق رسانی به انواع تجهیزات صنعتی مثل موتورها و پمپ ها به کار می روند. همچنین، برای برق رسانی به واحدهای تجاری و مسکونی در ساختمان ها کاربرد دارند. برای طراحی آنها از عوامل مختلفی استفاده می کنند. در گذشته آنها را تنها به شکل مکانیکی درست می کردند. ولی در حال حاضر با استفاده از پی ال سی ها و درایوها در کنار تجهیزات مکانیکی، امکان ساخت تابلوهای دقیق تر و دیجیتالی فراهم شده است.

مشخصات تابلوهای برق صنعتی

مشخصات تابلو برق صنعتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ اجزای تشکیل دهنده آنها شامل بدنه، تجهیزات برقی، سیم ها، شمش ها و کابل هایی که تجهیزات را به هم وصل می کنند می شود. تجهیزات مطابق نقشه به هم مرتبط می شوند. بریکرها، کنتاکتورها، رله ها، پایانه های ورود و خروج، نمایشگرها، تایمرها و هشداردهنده ها از جمله تجهیزات برقی این تابلوها به شمار می روند. فیدرهای ورودی و خروجی از دیگر اجزای تشکیل دهنده این تابلوها هستند که درون یک محفظه فلزی یا پلاستیکی هستند. فیدر را می توان در دسته هادی های الکتریکی گذاشت. از دیگر مشخصات تابلوهای برق می توان موارد زیر را نام برد:

تابلوهای برق می توانند به شکل پیوسته ولتاژ و جریان شبکه را بدون به وجود آوردن دمای اضافه، شکست یک عایق یا تخریب اجزا تحمل کنند.

این تابلوها باید تا حد امکان راحت، سریع و مورد اعتماد باشند و پایداری و کارکرد مطلوب در جهت برآورده کردن نیازهای سیستم را داشته باشند.

آنها در محافظت و منظم سازی سیستم توزیع برق نقش بسزایی دارند. به همین دلیل هم مهم است که مشخصات آنها به خوبی شناسایی شوند. 

ایمنی و حفاظت از تابلوهای برق صنعتی

بعد از این که دانستید تابلو برق صنعتی چیست خوب است که درباره ایمنی و حفاظت از آنها هم اندیشیده شود. رله کنترل فاز برای مشخص کردن خطاهای عدم تقارن با قطعی فاز کاربرد دارد. ابتدا خطاها به اپراتور ارسال می شود و در هنگام رفع نکردن مشکل برق ورودی قطع خواهد شد.

از چیزهایی که باعث وقوع آتش سوزی در ماینرها می شود این نکته است که از کلیدهای مینیاتوری تک فاز برای خاموش کردن یکی از ماینرها استفاده می کنند. این اتفاق موجب بی تقارنی فازها در تابلوهای برق ماینر و فارم می شود. برای رفع این مشکل می توان کلیدهای مینیاتوری سه فاز را به کار برد. کلید مینیاتوری سه فاز موجب می شود که در صورت قطع شدن برق یکی از ماینرها دو ماینر متصل به بقیه فازها از برق خارج شوند. تقسیم بار هم در سه فاز اهمیت دارد. جریان عبوری وقتی از سیم نول صفر می شود که تقسیم بار برابر باشد.      

پریزها ساختار پلاستیکی دارند و به همین علت جریان بالای راه اندازی ماینرها موجب آب شدن پریز می شود. وجود یک کنترل کننده رطوبت و دما مانع از آسیب های ناشی از بالا رفتن دما و رطوبت در تابلوها می شود. به علت کاربرد ۲۴ ساعته از برق در سیستم ماینینگ، لازم است در آنها سیم های ۴ و ۶ که احتمال سوختن را کم می کنند به کار برد. وجود فیوز مینیاتوری هم موجب می شود در صورتی که یکی از ماینرها خراب شدند، ماینرهای دیگر درست کار کنند. مجهز بودن تابلوها به سیستم کنترل از راه دور نیز یکی از امکانات محافظتی محسوب می شود.

نکات خرید تابلو برق صنعتی

نکات مهم در زمان خرید تابلو برق صنعتی چیست؟ تابلوها به علت مدیریت توزیع برق در واحدهای صنعتی نقشی اساسی دارند. وقتی یک تابلو در محیط صنعتی نصب شود، قطعی برق به علت نوسان و تحمیل بار اضافی اتفاق نخواهد افتاد. در صورتی که خطایی در شبکه برق ایجاد شود، هشداردهنده ها فعال خواهند شد. چند مشخصه که که در زمان تهیه تابلو برق باید به آنها پرداخته شود عبارت اند از:

شناسایی ویژگی های شبکه توزیع برق

تحقیق درباره ویژگی های محیط صنعتی

توجه به مطالعات و محاسبات الکتریکی

تعیین مشخصات بارهای متصل به تابلوی برق صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش