انواع نیروگاه ها

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

معرفی انواع نیروگاه برق

انواع نیروگاه ها که از آنها برای تولید برق استفاده می شود می توان در مناطق مختلف کشور یافت. نیروگاه را می توان مجموعه ای از تجهیزات صنعتی به شمار آورد که برای تولید برق کاربرد دارد. توربین ها ابزار اصلی تولید برق در نیروگاه هستند. توربین مهم ترین وسیله ای است که برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی برق مورد استفاده قرار می گیرد. منابع انرژی را نیز می توان به دو بخش منابع حرارتی و غیر حرارتی تقسیم بندی کرد. نیروگاه ها بر طبق عامل محرک اولیه خود دارای انواع مختلفی هستند. 

انواع مختلف نیروگاه های حرارتی یا تجدیدناپذیر

یکی از انواع نیروگاه ها از نوع حرارتی یا تجدیدناپذیر هستند. در این نیروگاه ها از انرژی حرارتی که در سوخت های جامد، مایع و گاز یا هسته ای وجود دارد برای تولید برق استفاده می کنند. در آنها با سوزاندن سوخت های فسیلی انرژی حرارتی یا گرمایی می توان به نیروی برق دست یافت. به این ترتیب که انرژی حرارتی به دست آمده برای تولید گاز یا بخار کاربرد دارد. بعد گاز یا بخار به توربین وارد می شود و با چرخاندن پره های آن انرژی مکانیکی ایجاد می شود. در آخر این انرژی به وسیله توربین ها به انرژی برق بدل می شود.   

از انواع این نیروگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در نیروگاه بخار برای تولید برق و چرخش پره توربین ها از انرژی حرارتی ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی و ایجاد بخار استفاده می شود.
  • در نیروگاه گازی برای تولید برق و گرداندن توربین ها از انرژی حرارتی ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی و تولید گاز داغ استفاده می شود.
  • در نیروگاه های سیکل ترکیبی گاز و بخار که از انواع نیروگاه ها هستند، اول توربین های گازی قرار داده می شوند. علاوه بر تولید برق، از انرژی حرارتی موجود در گازهای خروجی برای تولید بخار در توربین ها استفاده می شود. این کار راندمان سیکل را بالا می برد.
  • برای تولید برق در نیروگاه های دیزلی از موتورهای دیزلی استفاده می کنند.
  • در نیروگاه های هسته ای از انرژی حرارتی ناشی از واکنش سوخت های هسته ای در داخل راکتورها برای تولید برق استفاده می شود.

انواع مختلف نیروگاه های تجدیدپذیر

انواع نیروگاه ها که تجدیدپذیر محسوب می شوند به این معنا است که از انرژی در آنها استفاده می شود که در طبیعت موجود و تجدیدپذیر هستند. از جمله این نیروگاه ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • در نیروگاه های آبی لازم است سد روی رودخانه احداث شود. در این نیروگاه ها از انرژی پتانسیل گرانشی آب پشت سد برای چرخاندن پره های توربین استفاده می شود.
  • در نیروگاه های بادی از انرژی باد برای تولید برق و چرخش توربین ها استفاده می شود.
  • در نیروگاه های خورشیدی با استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید برق استفاده می شود. انرژی خورشید حاوی انرژی نورانی و حرارتی است. این نیروگاه ها به دو بخش نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک و نیروگاه خورشیدی حرارتی دسته بندی می شوند. نیروگاه های خورشیدی فتوولتاییک انرژی نورانی خورشیدی را به انرژی برق بدل می کنند. نیروگاه های خورشیدی حرارتی هم انرژی حرارتی را به برق بدل می کنند.
  • از انواع نیروگاه ها می توان به نیروگاه زمین گرمایی اشاره کرد. در این نیروگاه از انرژی های زمین گرمایی برای تولید برق استفاده می شود. این انرژی ها شامل انرژی گرمایی می شود که در لایه های داخلی پوسته زمین وجود دارند. این نیروگاه ها را می توان به نیروگاه زمین گرمایی با سیال دو فاز و نیروگاه گرمایی با سیال تک فاز دسته بندی کرد.
  • در نیروگاه های جزر و مدی از انرژی جزر و مد و حرکت آب در دو سمت سد روی رودخانه ها برای تولید برق استفاده می شود.

مزایای انواع نیروگاه

از مزایای انواع نیروگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیروگاه های گازی سیستم ساده ای دارند و ارزان هستند. جای کمی می گیرند و راه اندازی آنها سریع است. این نیروگاه ها به آب نیازی ندارند.
  • نیروگاه های سیکل ترکیبی به هزینه سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارند. ساده هستند و هزینه بهره برداری کمی دارند. تلفات این نیروگاه ها کم است و به زمان نصب کمی نیاز دارند.
  • عمر مفید نیروگاه های آبی بالا است. به سوخت و مخزن ذخیره سوخت نیاز ندارند و هزینه عملکرد آنها کم است. هزینه نگهداری آنها هم در مقایسه با نیروگاه های حرارتی کمتر است. بازده آنها در گذر زمان تغییر نمی کند.
  • نیروگاه های هسته ای در مقایسه با دیگر نیروگاه ها فضای کمتری می گیرند و انرژی بیشتری تولید می کنند. سوخت این نیروگاه ها در مقایسه با سوخت های دیگر مثل زغال سنگ کمتر استفاده می شود و بازدهی تولید آنها بالا است. این انواع نیروگاه ها در همه موقعیت های آب و هوایی عملکرد خوبی دارند.
  • طول عمر پنل های خورشیدی بالا است و به کنترل دائم نیاز ندارند. به تعمیر و نگهداری هم نیاز ندارند. این نیروگاه با محیط زیست همراه است و به سوخت های فسیلی وابستگی ندارد.
  • از مزایای نیروگاه های بادی می توان به رایگان بودن این انرژی اشاره کرد. این انرژی نیز با محیط زیست هماهنگ است. در مناطق زیادی امکان استفاده از این نیروگاه وجود دارد. امکان تولید توربین ها در این نیروگاه ها در اندازه های گوناگون و کاربردهای مختلف ایجاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش