ولتاژ خازن چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

ولتاژ خازن

برای این که بدانید ولتاژ خازن چیست باید درباره خازن اطلاعات بیشتری به دست آورید. خازن ها قطعاتی هستند که در مدارهای الکتریکی به کار برده می شوند. با خازن ها می توان عملیات ذخیره کردن انرژی یا ولتاژ را انجام داد. انرژی ذخیره را برای تولید میدان الکتریکی پایدار در مدارها به کار می برند. داخل خازن میدان الکترواستاتیکی وجود دارد که به شکل پیش فرض فعال نیست. بعد از این که عملیات ذخیره کردن ولتاژ آغاز می شود، شارژ شدن شروع می شود.

ظرفیت خازن یکی از اصلی ترین قسمت های آن است. ظرفیت خازن ها معین است و می توانند میزان مشخصی انرژی را ذخیره کنند. از عوامل اثرگذار بر روی ظرفیت خازن می توان به صفحه هادی خازن، جنس آن و فاصله آنها نسبت به هم اشاره کرد. ولتاژ روی خازن ها با علامت V نمایش داده می شود. 

ساختار خازن

برای درست کردن خازن ها از دو ورق کوچک فلزی هادی موازی استفاده می شود. در صورتی که این دو ورق به هم اتصال پیدا کنند خازن مانند سیم عمل می کند. جنس ورق ها می تواند از روی، آلومینیوم یا نقره باشد و به طور معمول میان آنها ماده ای دی الکتریک مثل سرامیک، پلاستیک و هوا وجود دارد.

ولتاژ خازن چیست و برای اندازه گرفتن خازن از چه واحدی استفاده می شود؟ فاراد واحدی است که در خازن استفاده می شود. ولتاژ خازن میزان ولتاژ معینی است که در خازن ها ذخیره می شود. هر خازنی قابلیت ذخیره کردن ولتاژ معینی را دارد و این میزان روی آن ثبت می شود. هیچ وقت نباید بیشتر از اندازه خازن به آن ولتاژ وارد شود. در این صورت عایق بین آن از بین می رود و خازن کارایی خود را از دست می دهد.

انواع ولتاژ خازن

ولتاژ خازن چیست و خازن ها چه کاربردی دارند؟ مهم ترین علت استفاده از خازن ها در مدار ذخیره کردن انرژی است. آنها را بر طبق مقدار ظرفیت ولتاژ و نوع دی الکتریک به گروه های مختلفی تقسیم می کنند. از انواع ولتاژ خازن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خازن سرامیکی یکی از انواع خازن ها است. از این خازن در لوازم صوتی استفاده می شود و جنس دی الکتریک آن از سرامیک است. این خازن ها برای مدارهای با فرکانس بالا کاربرد دارند. این خازن ها خشک و بدون قطب اند و نصب آنها ساده است.   
  • خازن عدسی کوچک و به شکل عدس است. این خازن قطب مثبت و منفی ندارد و آن را با نام بدون قطب هم می شناسند.
  • خازن الکترولیتی دو قطب مثبت و منفی دارد. از این نوع خازن در فیلترها یا مسدود سازی استفاده می شود.

کاربرد خازن

برای این که درک کنید ولتاژ خازن چیست باید به این نکته توجه کنید که خازن شبیه به یک باتری است. باتری که به شکل مداوم در حال شارژ شدن و تخلیه شدن است. این باتری با سرعت بالایی در زمان قطع جریان تخلیه می شود. خازن ها جریان را از خود می گذرانند تا به طور کامل شارژ شوند. سپس دیگر اجازه گذر جریان به آنها داده نمی شود. این فرآیند مدام تکرار می شود. اصلی ترین وظیفه خازن در مدار ذخیره کردن انرژی در موقع افت جریان در مدار است. در این مواقع است که از آن به عنوان یک تقویت کننده استفاده می شود. علت استفاده از خازن در مدار هم همین است.

ولتاژ کار خازن

وقتی متوجه شوید که ولتاژ خازن چیست می دانید در صورتی که ولتاژ مدار بیشتر از ولتاژی باشد که خازن توان تحمل آن را دارد، دی الکتریک پلاریزه شود و میان دو صفحه آن جرقه ای زده می شود و می سوزد. برای این که خازن عمر طولانی داشته باشد، ولتاژ کار آن باید از ولتاژی که به آن اعمال می شود بالاتر باشد. یعنی وقتی روی یک خازن نوشته شده باشد 400 ولت آن خازن فقط توان ذخیره 320 ولت را دارد. در واقع، میزان واقعی حدود 30 درصد کمتر از میزانی است که روی آن ثبت شده است. از روی ولتاژی که روی بدن خازن نوشته شده است می توان مقدار ولتاژ ذخیره را تعیین کرد. در صورتی که ولتاژ از حدی که روی آن نوشته شده است بالاتر باشد، موجب می شود خازن بترکد.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش