انواع کابل سه فاز

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

انواع کابل سه فاز

انواع کابل سه فاز از اصلی ترین تجهیزاتی اند که در برای منتقل کردن جریان الکتریکی می توان به کار برد. به توجه به کاربردهایی که دارند در انواع و شکل های مختلف تولید می شوند. این کابل ها در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. برای به کار انداختن برخی از وسایل و تجهیزات کارخانه ای یا فروشگاهی به قدرت زیادی نیاز است که تنها برق سه فاز از پس آن بر می آید. در ساخت این کابل ها از چهار رشته سیم استفاده می شود. سه رشته از این چهار رشته به عنوان فاز هستند یک رشته نیز نقش نول را بر عهده می گیرد.  همین سه رشته بودن فاز موجب می شود که برق با قدرت بیشتری جریان یابد.

ساختار کابل سه فاز

انواع کابل سه فاز متشکل از هادی رسانا، عایق و روکش هستند. بعضی از انواع این کابل ها یک غلاف فلزی هم در نقش محافظ دارند. هادی این کابل ها می تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد. در صورتی که جنس هادی از مس باشد، به شکل مفتولی نیمه افشان یا افشان خواهد بود. در صورتی که جنس هادی از آلومینیوم در نظر گرفته شده باشد، تنها به شکل مفتولی و نیمه افشان است.

عایق یک لایه از جنس پلیمر است که هادی را می پوشاند. روکش پلیمری است که بیرونی ترین لایه کابل را تشکیل می دهد. مهم است که این روکش ها از ویژگی های خاصی برخوردار باشند. مقاومت در مقابل شعله و سایش و پایین یا بالا بودن ضریب دی الکتریک از این مشخصات به شمار می روند.

رنگ نشانه مهمی در کابل های سه فاز است که با استفاده از استانداردهای مشخصی رنگ ها از هم متمایز می شوند. با تفکیک رنگ به راحتی سیم های فاز از نول تشخیص داده می شوند. به این ترتیب، برای تقسیم بار و متصل کردن صحیح فازها به موتور القایی دیگر نیازی به تست کردن نیست.

مزایای استفاده از کابل سه فاز

انواع کابل سه فاز از نظر جنس، اندازه و قدرت به انواع مختلفی تقسیم می شوند. یکی از مهم ترین مزیت آنها این است که فقط با برق سه فاز است که می توان برخی از موتورها و تجهیزات را روشن کرد و بدون آنها این امکان وجود ندارد. در جریان برق سه فاز هیچ وقت قدرت لحظه ای به صفر کاهش نمی یابد. به دلیل این که سه فاز دارد و همین مسئله موجب می شود که حتی اگر جریان در یکی از فازها پایین بیاید، در دو فاز دیگر جریان برق ادامه دارد. این ویژگی از بروز اختلال در سیستم ها جلوگیری می کند. این امکان را نمی توان با کابل های تک فاز به دست آورد و با قطع جریان برق اختلالاتی در عملکرد سیستم ایجاد خواهد شد. 

برای به وجود آوردن جریان متناوب به وسیله کابل های سه فاز در مقایسه با جریانی که در کابل های تک فاز ایجاد می شود ضربان پایین می آید و ضمن این که ضریب بهره بالاتر است. این کابل ها نویز کمی دارند و ارزش و مصرف آنها کم است. این امکان وجود دارد که در صنایع یک منبع سه فاز به جای سه منبع تک فاز به کار گرفته شود. توان لحظه ای در این کابل ها متعادل و یکنواخت است. در ولتاژهای بالا منتقل کردن انرژی بهتر صورت می گیرد. انرژی الکتریکی که در این کابل ها جریان می یابد ۳۸۰ ولت است، در صورتی که در برق تک فاز ۲۲۰ ولت است. در کل، می توان گفت که استفاده از این کابل ها در صنایع گوناگون به صرف نیز هست.    

کاربردهای کابل سه فاز

انواع کابل سه فاز در مکان های صنعتی و تجاری برای روشن کردن تجهیزات صنعتی مثل پمپ، الکتروموتورها، ابزارهای برقی و همه دستگاه هایی که بدون برق سه فاز روشن نمی شوند کاربرد دارند. از برق سه فاز برای آسانسور ساختمان های مسکونی هم استفاده می شود. این کابل ها را می توان یکی از مهم ترین ابزارها برای انتقال جریان الکتریسیته دانست که مهم است در زمان تهیه به سراغ کابل های با کیفیت رفت. ضمن این که باید قواعد اولیه در موقع نصب و عملکرد تجهیز را رعایت کرد تا ‌آسیب های احتمالی کاهش یابند.

شیوه اتصال کابل ها بر طبق عملکرد به دو روش مثلثی یا ستاره ای است. در اتصال ستاره ای یک نطقه نول در جریان وجود دارد. به همین دلیل جریان خط با جریان فاز مساوی می شود. ولی در عوض ولتاژ خط سه برابر ولتاژ فاز می شود. روش ستاره ای در زمان راه اندازی موتورها کاربرد بیشتری دارد. این شیوه اتصال برای استارت اولیه موتور به کار می رود و به این شکل جریان مصرفی کاهش می یابد. در شیوه مثلثی سیم نول از مدار حذف می شود و به کمک سه سیم فاز جریان برقرار می شود. مزیت آن هم افزایش شدت جریان در مدار خواهد بود. وقتی موتور استارت می خورد و در مدار قرار می گیرد، استفاده از اتصال مثلثی موجب بالا رفتن توان موتور و قدرت آن می شود.

به طور کلی، از کابل های سه فاز در مجمتع های تجاری و مسکونی، کارگاه ها و کارخانه های تولیدی کوچک تا بزرگ، توزیع برق به شهرها و شهرک ها، تأمین برق الکتروموتورهای صنعتی و پمپ های کشاورزی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش