برق چگونه تولید می شود؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

برق چگونه تولید می شود؟ مراحل تولید برق چگونه است

برق چگونه تولید می شود و چطور می توان از منابع انرژی اولیه به این نیروی عجیب دست یافت؟ نیروی برق به طور آزاد در طبیعت وجود ندارد و نیاز به تولید دارد. به این معنا که یک انرژی باید به برق تبدیل شود. این همان کاری است که در نیروگاه های برق به وسیله ژنراتورهای الکترومکانیکی صورت می گیرد. از آنجا که زندگی امروز بدون برق ممکن نیست، با بالا رفتن تقاضای مصرف برق از منابع مختلفی مثل باد و خورشید نیز می توان برق به دست آورد.     

منابع اولیه تولید برق

در پاسخ به این که برق چگونه تولید می شود می توان گفت که برای تولید آن باید منابع اولیه ای وجود داشته باشد. در ابتدا نیروگاه ها برای تولید برق از زغال سنگ و آب استفاده می کردند. ولی امروزه از منابع بیشتری برای این کار استفاده می شود. باد، نفت، انرژی هسته ای، گاز طبیعی، جزر و مد، منابع زمین گرمایی و انرژی خورشیدی از جمله این منابع به شمار می روند.

منابع اولیه ای که می توان از آنها برق تولید کرد به دو دسته تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می شوند. آب، جزر و مد، باد و خورشید را می توان در دسته منابع اولیه تجدیدپذیر قرار داد. در صورتی که زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی در دسته تجدیدناپذیرها قرار می گیرند. برق انرژی ارزانی نیست و از هر طریقی که تولید شود و هر مکانی که اقدام به تولید انرژی برق کند، به طور قطع برای این که آن را در اختیار مصرف کننده قرار دهد هزینه آن را دریافت خواهد کرد.

چگونگی تولید برق

برق چگونه تولید می شود ممکن است سؤالی باشد که برای هر مصرف کننده ای پیش بیاید. می توان به طور ساده این طور بیان کرد که وجود بارهای منفی و بارهای مثبت در مواد هادی در نهایت موجب تولید برق می شود. این بارهای مخالف همدیگر را جذب می کنند و به ایجاد دو الکتریسیته ساکن و متحرک منجر می شوند. برق برای رسیدن به پریز راه بسیار طولانی را با سرعت زیاد پشت سر می گذارد.

از زمانی که مصرف لامپ های رشته ای بیشتر شده، مصرف برق نیز بالاتر رفته است. تحولاتی که همان ابتدا در برق به وجود آمد موجب شود که قسمتی از زندگی روزانه شود. به خصوص از وقتی که وسایل برقی بیشتری اختراع و مورد استقبال مصرف کننده ها قرار گرفتند. تولیدکننده ها با مشاهده این افزایش مصرف بیشتر ترغیب به سرمایه گذاری در این حوزه شدند.

شرکت هایی به سراغ توزیع برق رفتند و به طور مستقل مشغول به کار شدند. مصرف کننده ها به طور معمول برق را از تولیدکننده با پرداخت هزینه دریافت می کنند و تولیدکننده ها برق را از طریق شبکه برق توزیع می کنند. با گسترده شدن فناوری بهره وری و کارایی برق روز به روز افزایش پیدا کرد. اختراع توربین برق بر این که برق چگونه تولید می شود تأثیر بسیاری گذاشت و آن را به یک صنعت اقتصادی بدل کرد. ضمن این که نیروگاه ها در فرآیند تولید برق بزرگ تر و بزرگ تر شدند.

شیوه های تولید برق

برای این که بدانید برق چگونه تولید می شود باید با شیوه های تولید آن آشنا شوید. چند روش مهم برای تبدیل کردن شکل های دیگر انرژی به برق وجود دارد:   

  • توربین های بادی به طور معمول تولید برق را هم زمان با دیگر شیوه های تولید نیرو بر عهده می گیرند. ژنراتورهای برق انرژی جنبشی را به برق بدل می کنند. این شیوه از بقیه شیوه ها کاربرد بیشتری دارد و بسیار رایج است. برای مشاهده این انرژی در مقیاس کوچک می توان آهنربا را در یک حلقه سیم مسی به چرخش در آورد.
  • برای تولید برق از سدهای آبی نیز استفاده می کنند. برای این کار به طور مستقیم انرژی شیمیایی به برق تبدیل می شود.
  • اثر فتوولتائیک نیز یکی دیگر از این شیوه ها است که در آن انرژی نور به برق تبدیل می شود؛ مثل تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی. پانل های خورشیدی نور آفتاب را به طور مستقیم به برق تبدیل می کنند.

مرحله انتقال برق

برق چگونه تولید می شود و چه مراحلی را طی می کند تا به دست مصرف کننده برسد؟ وقتی برق از منابع طبیعی اولیه به دست می آید باید به وسیله ابزارهای مختلف به ایستگاه های برق منتقل شود. منتقل کردن برق به دو شکل زمینی و هوایی صورت می گیرد. ترانسفورماتورها نقش تأمین ولتاژ مناسب برق را بر عهده دارند. در واقع ترانسفورماتورها در ایستگاه های برق کار گذاشته می شوند که در حاشیه شهرها و نزدیکی نیروگاه ها و بالاتر از سطح زمین هستند. در صورتی که اندازه بزرگی نداشته باشند در داخل شهر نیز می توان آنها را استفاده کرد.    

ایستگاه ها برای توزیع برق به خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. می توان آن را یکی از بخش های مهم تولید برق به شمار آورد. محل سکونت مصرف کننده تعیین کننده این است که از کدام ایستگاه می تواند برق بگیرد. شرکت های توزیع برق باید مسئولیت رساندن برق به منازل را بر عهده بگیرند. آنها موظف اند که در زمان بروز مشکلات در کابل های انتقال برای تعمیراتشان اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش