فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

دکل های برق سازه هایی بلند و مستحکم هستند که برای منتقل کردن انرژی برق با ولتاژ زیاد میان منبع تولید تا مصرف کننده ها به کار می روند. این خطوط انرژی به طور معمول ولتاژهایی بیشتر از ۶۹ کیلووات و در مواردی بیشتر از ۱۰۰ کیلووات را انتقال می دهند. دکل های برق دارای تنوع زیادی هستند که به دو شکل طراحی و ساخته می شوند. هر یک از این دکل ها دارای مزایای منحصر به فرد خود هستند. یکی دیگر از مسائلی که اهمیت دارد فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی است. به دلیل این که نیاز است سلامت و امنیت افرادی که در نزدیک این دکل ها هستند تأمین شود، در حین نصب فاصله استانداردی برای آنها در نظر گرفته شده است.

دکل های برق به دو دسته تقسیم می شوند: مشبک و تلسکوپی

فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی برای تأمین امنیت افراد آن محدوده است. دکل های برق به دو دسته مشبک و تلسکوپی تقسیم می شوند. دکل های مشبک دارای قدرت بالا و قیمت کمی هستند. تلسکوپی به دلیل داشتن طراحی شکیل تر و فضای کمتری که به خود اختصاص می دهند شهرت دارند. این دکل ها در هر مکانی قابل نصب اند و بیشتر در خطوط انتقال نیروی داخل شهری و وسط بلوارها استفاده می شوند. ارتفاع دکل ها بسته به کاربردشان متفاوت است. در بلندای برج ها برای جلوگیری از برخورد پرندگان چراغ خطر نصب می کنند و برای ممانعت از بروز خطر در موقع صاعقه از میله برق استفاده می کنند.

این دکل ها از نظر کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. آویزی، زاویه ای و کششی از جمله این دکل ها به شمار می روند. نوع آویزی را برای موارد مستقیم منتقل کردن نیرو به کار می برند که دارای کمترین انحراف است. نوع زاویه ای در مسیرهایی که انحراف دارند مورد استفاده قرار می گیرند و به شکل خطوط شکسته ترسیم می شوند. به علت تحمل نیروهای یک طرفه از دکل های کششی برای انتقال با بیشترین زاویه در انتهای خطوط استفاده می کنند. 

ساختار دکل های برق

پیش از صحبت درباره فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی خوب است که درباره ساختار این دکل ها اطلاعاتی به دست آورده شود:

  • بستر دکل برق متشکل از پایه هایی در اندازه بزرگ است که به شکل عمودی روی زمین گذاشته می شوند. برای این که بتوانند فشار وزن دکل را تحمل کنند آنها را از موادی مثل بتن مسلح، فولاد یا بلوک های سنگی می سازند.
  • تیرهای افقی قسمتی هستند که به پایه های عمودی متصل اند و در به وجود آوردن ساختار و استحکام دکل نقش مهمی را ایفا می کنند. جنس آنها به طور معمول از فولاد است.
  • تراشه های دکل برق هم قسمت دیگری به شمار می روند که به شکل قائم الزاویه هستند و برای وصل کردن سیم های برق به کار می روند. جنس آنها از فولاد است و تعداد آنها به نیاز و طول دکل بستگی دارد.    
  • راهبردهای دکل برق هم از قسمت های مهمی هستند که برای منتقل کردن سیم های برق به طول دکل کاربرد دارند. این راهبردها از یک تیر به یک تیر دیگر می روند و سیم های برق رویشان قرار می گیرند.
  • اسپندهای دکل برق هم قسمت دیگری هستند که برای استحکام بخشیدن به سیم ها و حمایت از آنها به کار می روند. جنس این بخش نیز از فولاد است و سیم ها را به آنها می بندند.

فاصله از دکل برق فشار قوی

فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی در هر کشور و منطقه ای متفاوت در نظر گرفته شده است. در مواقع بسیاری این فاصله با توجه به نوع، ولتاژ خطوط برق و شرایط زمینی و عوامل دیگر محاسبه می شود. در هر کشوری به طور معمول استانداردها و دستورالعمل هایی برای طراحی و نصب آنها وجود دارد. این فاصله با توجه به موقعیت ویژه هر پروژه و دستورالعمل های محلی در نظر گرفته می شود. برای بررسی این مسئله باید به فاصله دکل ها از هم و فاصله آنها از ساختمان ها توجه شود.

اولین مورد در فاصله میان دکل برق از ساختمان های مسکونی این است که با در نظر گرفتن استانداردها و مقررات و قوانین محلی صورت می گیرد. البته که نوع ولتاژ خطوط برق نیز از اهمیت برخوردار است.

فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی از یک دکل دیگر نباید از میزان معینی بیشتر شود. به دلیل این که هر چه این فاصله بیشتر شود، خطر پرتوها و اشعه ایجاد شده از این آنتن ها متعاقب آن بیشتر خواهد شد و سلامت افراد منطقه به مخاطره می افتد.

این فاصله های استاندارد کاملاً مشخص شده اند و باید بر طبق آنها عمل شود و در موقع نصب دکل ها باید از این استانداردها و قوانین تبعیت شود. در صورت رعایت این مقررات و در نظر گرفتن فاصله مجاز، جای هیچ نگرانی بابت اشعه ای که از آنها ساطع می شود برای افراد منطقه وجود ندارد. مشخص شده است که ساختمان های با اسکلت فلزی باید در چه فاصله ای باشند و فاصله آنها از محصولات گیاهی چقدر باید باشد. حتی برای سیم های خاردار اطراف نیز فاصله مشخص شده است. خطوط آبرسانی و سوخت های زیر زمینی را نباید در اطراف این دکل ها به اجرا در آورد.

مثالی از فاصله استاندارد در ایالات متحده

  • به عنوان مثال، در ایالات متحده، مقررات NEC (کد ملی برق) برای فواصل استاندارد بین دکل‌ها و سازه‌های دیگر مرتبط با برق فشار قوی می‌توانند به شرح زیر باشند:
  • فاصله استاندارد بین دو دکل برق در خطوط برق هوایی با ولتاژ یک کیلوولت (KV) ممکن است برابر با 30 فوت (حدود 9 متر) باشد.
  • در خطوط برق هوایی با ولتاژ بالاتر مثل 33KV، فاصله استاندارد ممکن است افزایش یابد و برابر با 50 فوت (حدود 15 متر) باشد.
  • برای خطوط برق زمینه‌دار با ولتاژهای بالا مانند 132KV یا بیشتر، فاصله استاندارد می‌تواند به 100 فوت (حدود 30 متر) یا بیشتر هم افزایش یابد.
  • فواصل استاندارد بین دکل‌های برق و جاده‌ها، خطوط راه‌آهن، ساختمان‌ها و مناطق اقامتی نیز ممکن است متفاوت باشد و براساس مقررات ملی تعیین شود.
  • فاصله استاندارد بین دکل‌های برق و مناطق خطرناک مانند مخازن گاز یا مخازن آب نیز بر اساس مقررات ایمنی خاص تعیین می‌شود.
  • توجه داشته باشید که این مثال‌ها تنها برای نمایش ایده‌آل فواصل استاندارد هستند و فواصل واقعی ممکن است به دلیل شرایط محلی و سایر عوامل تغییر کنند. برای اطلاعات دقیقتر و اجرایی شدن استانداردها، به مقررات ملی و محلی برق مراجعه کنید.

مثالی از فاصله استاندارد در ایران

  • برای خطوط برق با ولتاژ 20 کیلوولت (KV) در ایران، فاصله استاندارد بین دکل‌ها ممکن است حدود 30 متر باشد.

  • برای ولتاژهای بالاتر مانند 63KV یا 132KV، فواصل استاندارد ممکن است به ترتیب به 50 متر یا 100 متر افزایش یابد.

  • فواصل استاندارد بین دکل‌ها و محل‌های حساس نظیر مدارس، بیمارستان‌ها یا مناطق مسکونی ممکن است بر اساس مقررات ایمنی خاص در نظر گرفته شوند.

  • فاصله استاندارد بین دکل‌ها و راه‌ها و جاده‌ها نیز ممکن است بر اساس مقررات ملی تعیین شود و برای حفظ ایمنی عبور و مرور در نظر گرفته شود.

با این می بینیم که در اکثر مناطق فاصله استاندارد از دکل برق فشار قوی به صورت یکسان می باشد. و برای آمار دقیق تر حتما باید منابع رسمی مرتبط با برق در ایران و مقررات ملی برق ارجاع کنید. تا به صورت کامل از این موضوع با خبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش