محاسبه بانک خازنی

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

محاسبه بانک خازنی همیشه یک چالش برای متخصصین برق می باشد. بانک خازنی را می توان مجموعه ای از خازن ها دانست که برای ذخیره کردن انرژی الکتریکی به شکل سری یا موازی به هم متصل می شوند. هر بانک خازنی شامل بخش های مختلفی از جمله تابلو برق، کلید اصلی، کلید فیوز، خازن سه فاز، رگولاتور خازنی، کنتاکتور خازنی و فیلترهای هارمونیک می شود. بانک خازن برای اصلاح ضریب توان بکار می رود. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره محاسبه بانک خازنی آورده شده است.

بانک خازنی چیست؟

برخی واحدهای صنعتی به علت استفاده از ماشین آلات و تجهیزات هم توان اکتیو و هم توان راکتیو را لازم دارند. در صورتی که لازم باشد از توان راکتیو شبکه برق استفاده شود، بابت آن باید هزینه پرداخت شود. تابلوی بانک خازنی به همین علت به کار برده می شود. این بانک برای خنثی کردن یا اصلاح تأخیر ضریب توان یا همچنین عوض کردن فاز و منبع تغذیه متناوب به کار برده می شود. ضمن این که از آن می توان در منبع تغذیه جریان مستقیم نیز استفاده کرد. با نصب آن می توان ضریب قدرت را تا حد زیادی درست کرد. وقتی ضریب قدرت در یک دستگاه الکتریکی درست می شود، یعنی می تواند انرژی راکتیو مورد استفاده خود را تولید کند.

سیستم های زیادی هستند که می توانند این انرژی را تولید کنند که خازن شنت و متعادل کننده آسنکورن در این دسته قرار می گیرند. ضریب قدرت را می توان نسبت توان کار به توان ظاهری به شمار آورد. این ضریب قادر است نحوه کاربرد مؤثر انرژی الکتریکی را اندازه بگیرد. وقتی ضریب قدرت کم است، یعنی کاربر نمی تواند به طور کامل از همه انرژی الکتریکی که به بابت آن هزینه کرده است سود ببرد. ضریب قدرت بالا هم به معنای استفاده مؤثر از قدرت الکتریکی است. برای محاسبه ضریب قدرت باید توان کاری تقسیم بر توان ظاهری شود.

مزایای استفاده از بانک های خازنی

با وجود بانک خازنی هم هزینه مصرف برق کم می شود هم فشار کمتری به شبکه برق وارد می آید. به طور کل می توان گفت که الکتروموتورها و ترانسفورماتورها مصرف کننده توان راکتیو هستند. خازن ها نیز نقش ذخیره انرژی را بر عهده دارند.

  • این بانک ها از انرژی اکتیو استفاده نمی کنند.
  • عمر آنها طولانی و نزدیک به 10 سال است.
  • کاربری ساده ای دارند و قیمت آنها نیز پایین است.
  • هزینه تعمیر و نگهداری آنها کم است.

فیوز برای محافظت از خازن لازم است. وظیفه ترانس گرفتن نمونه از جریان شین های هر مرحله است و متناسب با رگولاتور انتخاب می شود. رگولاتور در بانک خازنی حکم مغز را دارد و ساختار آن الکترونیکی و میکروپروسسوری است. این رگولاتورها هستند که وظیفه فرمان قطع و وصل پله های خازنی را بر عهده دارند. رگولاتور به طور معمول برای ارسال دستور قطع و وصل به کنتاکتور نیازمند است. هر بانک خازنی پیش از هر چیز به یک رگولاتور و کنتاکتور نیاز دارد. خازن بر عکس تجهیزات برقی دیگر تحت اضافه بار قرار دارد. استاندارد خازن ها نشان می دهد که آنها می توانند تا 35 درصد اضافه جریان را به شکل دائمی تحمل کنند. با توجه به این که این جریان از فیوز، شین و کنتاکتور عبور می کند، همه تجهیزات خازن باید توان تحمل این اضافه بار را داشته باشند.

تعرفه قیمت انرژی

بیشترین مصرف انرژی اکتیو و راکتیو به شکل جداگانه محاسبه می شوند. اگر تعرفه های روز و شب جدا محاسبه شوند، برای محاسبه نهایی از اطلاعات روز بهره گرفته می شود. توان خازن برای به جریان انداختن راکتیو شب کفایت می کند. بیشترین مصرف راکتیو مساوی با 50 درصد مصرف اکتیو است. در صورتی مصرف راکتیو هزینه بر است که بیشتر از 50 درصد مصرف اکتیو باشد. این مصرف با ضریب توان 0.9 متناظر است. برای محاسبه عددهای بیشتر مثل 0.92 محاسبه ها باید در نظر گرفته شوند تا توان رزرو خازنی وجود داشته باشد.   

در صورت وجود منحنی تغییرات توان اکتیو بر حسب زمان با به کار بردن شیب منحنی می توان ظرفیت نخستین پله را مشخص کرد. در صورت نبود منحنی می توان دو قانون را به کار برد. یکی این که اگر لازم باشد رگولاتور به 5 درصد تغییرات بار جواب دهد، پله نخست را 5 درصد ظرفیت کل تابلو باید در نظر گرفت. اگر به تنظیم دقیق یا تغییرات بزرگ بار نیاز نباشد، برای این که رگولاتور به 10 درصد تغییر بار جواب بدهد، نیاز است که پله نخست 10 درصد ظرفیت کل را داشته باشد.

اطلاعاتی درباره محاسبه بانک خازنی

ظرفیت لازم برای خازن را می توان به دو روش محاسبه کرد. ابتدا با به کار بردن منحنی تغییرات در توان اکتیو و ضریب توان این امکان وجود دارد. روش دیگر با استفاده از میزان قدرت مصرفی و ضریب توان نامی است. تشخیص ظرفیت پله نخست اهمیت بسیار زیادی دارد. با انتخاب بجای آن می توان به سادگی کار جبران را از پیش برد. با مشخص کردن محدوده خازن ها و کنتاکتورها می توان انتخاب بهتری داشت.  محاسبه ظرفیت پله نخست خازن باید به منحنی تغییرات توان اکتیو دست یافت. تا پس از آن شیب منحنی آن به داده های مورد نظر حاصل شود.

ظرفیت با توجه به توان بارهای گوناگون موجود در شبکه به دست می آید. به این ترتیب، ظرفیت پله نخست 5 تا 10 درصد ظرفیت کل تابلو خواهد بود. به دلیل نرم بودن تغییرات بار در تجهیزات فشار متوسط و کم بودن تعداد سوئیچینگ در این تجهیزات بانک های خازنی را به دو یا سه پله تقسیم می کنند. سرعت کم سوئیچینگ، دشارژ شدن در طولانی مدت و مقرون به صرفه نبودن کاربرد یک پله از دیگر دلایل تقسیم آنها به چند پله هستند.

پس از مشخص شدن ظرفیت پله نخست ظرفیت بقیه نیز باید تعیین شود. به عنوان مثال، در صورتی که یک بانک 200 کیلو واری وجود داشته باشد و پله آن 10 کیلو وار باشد، پله های دیگر نیز باید به همین میزان انتخاب شوند. به این ترتیب به 20 پله نیاز است که از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش