محافظ جان چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

محافظ جان چیست؟

در جواب این سؤال که محافظ جان چیست می توان گفت نوعی کلید خودکار است که همان طور که از نام آن بر می آید برای نجات جان انسان ها تعبیه شده است. رعایت نکردن مسائل ایمنی در بسیاری از محیط ها در موقع استفاده از انرژی برق آسیب ها و تلفات جانی و مالی را به دنبال دارد. وجود کلیدی مثل محافظ جان می تواند از جان افراد در مواقع برق گرفتگی یا خطرهای ناشی از نشتی محافظت به عمل آورد.

به کار بردن این کلید بر طبق قوانین نظام مهندسی در ساختمان ها اجباری شده است. نوعی حفاظ که در سیستم های برق کار گذاشته می شود و می تواند جریان نشتی را تشخیص دهد. اما برای تشخیص اضافه فار و اتصال کوتاه کارایی ندارد. 

درباره کلید محافظ جان

کارکرد اصلی کلید محافظ جان چیست؟ این کلید جریان ورودی را با جریان خروجی مقایسه می کند. ورودی آن فاز و نول است و زمانی که در مدار قرار می گیرد می تواند در مقابل برق گرفتگی ناشی از تماس مستقیم یا غیر مستقیم از افراد محافظت کند. وقتی بدن فرد به طور مستقیم با فاز تماس داشته باشد تماس مستقیم اتفاق می افتد. هنگامی که بدنه هادی وسایل برقی به دلیل اتصالی برق داشته باشند، تماس غیر مستقیم روی می دهد و فرد با بدنه برق دار تماس پیدا می کند. در هر دو صورت جریانی از بدن فرد می گذرد که به آن جریان نشتی می گویند.

کلید محافظ جان در این مرحله اهمیت دارد و می تواند وجود این جریان نشتی را تشخیص دهد. آنها را بر اساس مقدار حساسیتی که به جریان نشتی دارند به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می کنند. ضمن این که می توانند از افراد در برابر جریان نشتی مراقبت کنند، می توانند با جلوگیری از ورود جریان نشتی به وسایل برقی صنعتی از آنها محافظت کنند. در پاسخ به این پرسش که کلید محافظ جان چیست می توان گفت در صورتی که جریان نشتی در مداری که محافظ جان در آن وجود دارد بیش از حساسیت کلید باشد، محافظ وارد عمل می شود و جریان ورودی و مدار را قطع می کند.

اجزای تشکیل دهنده محافظ جان

در جواب این که اجزای تشکیل دهنده محافظ جان چیست می توان گفت متشکل از یک هسته حلقه مانند، سیم پیچ و رله ای مغناطیسی داخل یک محفظه است. ورودی کلید هم جریان فاز و هم جریان نول است. هر دو آنها هم از وسط هسته حلقه مانند می گذرند. در بارهای غیر متعال از سیم نول نیز جریان می گذرد و به این ترتیب سیم هم باید از درون این حلقه رد شود. این محافظ ها به دو شکل تک فاز یا دو پل و سه فاز یا چهار پل تولید می شوند. برای اطمینان از درست بودن محافظ جان می توان از کلید تست استفاده کرد. در صورتی که کلید در مدار حامل جریان باشد، زمانی که کلید تست زده می شود مدار باید قطع شود. این عملکرد سالم بودن کلید را نشان می دهد.

نحوه کارکرد محافظ جان

نحوه عملکرد کلید محافظ جان چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟ زمانی که جریان از یکی از سیم های که در درون حلقه فلزی وجود دارد می گذرد، میدان مغناطیسی متغیر در هسته به وجود می آید. در صورتی که اتصال مستقیم با فاز در طرف مصرف کننده ایجاد شده باشد، جریان ورودی و خروجی او با هم مساوی هستند. به این ترتیب، هیچ فوران مغناطیسی در هسته نمی گذرد و در سیم پیچ هم ولتاژی القا نخواهد شد. جریان رله مغناطیسی از سیم پیچ تأمین می شود و در این صورت جریان ایجاد نمی شود و رله فعالیتی ندارد.  

وقتی بدن انسان به شکل مستقیم با فاز تماس پیدا می کند، جریان نشتی به وجود می آید که موجب می شود کلید به سرعت و در زمان معین مدار را قطع کند. ولی در صورتی که فاز به بدنه دستگاه متصل شده باشد، جریانی از زمین به سمت نقطه صفر ترانسفورماتور شبکه خواهد رفت. به این ترتیب، جریان که از درون حلقه به طرف مصرف کننده می رود از جریانی که درون همان حلقه به شبکه باز می گردد بیشتر است.

این تفاوت جریان در هسته فوران مغناطیسی متغیری را به وجود می آورد و در سیم پیچ ثانویه آن نیروی محرکه القایی تولید خواهد شد. این نیرو موجب گذر جریان از درون سیم پیچ رله مغناطیسی می شود. اگر این جریان به اندازه میزان حساسیت جریان کلید باشد، رله وارد عمل می شود و کلید اصلی را قطع می کند. کلید محافظ جان چیست و آیا مزایای دیگری هم دارد؟

مزایای دیگر استفاده از کلید محافظ جان

مزایای دیگر کلید محافظ جان چیست؟ با وجود این کلید می توان از بروز آتش سوزی در اثر وجود جریان نشتی جلوگیری کرد. این کلید با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی مانع از آتش سوزی می شود. کلید می تواند منبع تغذیه را در مدت زمان بسیار کوتاهی قطع کند. ضمن این که در صورت وجود جریان نشتی در بدنه وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان این جریان به مرور بالا می رود و احتمال خراب شدن و سوختن آنها وجود دارد. همچنین، کم کردن میزان هدررفت انرژی برق و صرفه جویی در مصرف آن را نیز منجر خواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش