گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟

فروشگاه بانه حراج یکی از بهترین مراکز خرید تلویزیون در تهران می باشد.

خرید تلویزیون در تهران را می توانید با بهترین قیمت از فروشکاه بانه حراج تهیه کنید.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

09901680274

گاورنر دیزل ژنراتور چیست و نحوه کارکرد آن چطور است؟ دیزل ژنراتور متشکل از یک موتور است که جایگزین برق در مواقعی است که در ساختمان ها برق اصلی قطع می شود. این دستگاه برق تولید می کند و با سوخت دیزل کار می کند و در واقع توان تغییر حرکت چرخشی به برق را دارد. به طور خلاصه دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به برق بدل می کند. ژنراتور دیزلی در مقایسه با سوخت های دیگر با دمای بیشتر می سوزد و به همین دلیل کارایی و قدرت بیشتری دارد.

از اجزای تشکیل دهنده این موتورها می توان به منبع تغذیه، سیستم سوخت، سیستم روغن کاری، خنک کننده و خروجی، صفحه کنترل، شارژ باطری، قالب مونتاژ اصلی و گاورنر اشاره کرد.

تعریفی از گاورنر دیزل ژنراتور

در پاسخ به این پرسش که گاورنر دیزل ژنراتور چیست، می توان گفت که گاورنر یکی از اصلی ترین قطعاتی است که در دیزل ژنراتور به کار برده می شود. زمانی که دیزل ژنراتور کار می کند، لازم است که به دور موتور بهینه برسد تا بازدهی بالایی داشته باشد. این دور موتور بهینه به طور معمول 1500 دور در دقیقه خواهد بود. موتور که روشن می شود و به دور موتور بهینه می رسد، پس از آن سیستم های مصرف کننده روشن می شود و در اصطلاح زیر بار خواهد رفت. در چنین زمانی دور موتور کم می شود. گاورنر می تواند دوباره دور موتور را به دور موتور بهینه برساند و این عمل با بالاترین مقدار سوختی که به دیزل ژنراتور می رسد صورت می گیرد.

گاورنر سوخت را به طور خودکار تنظیم می کند و یکی از مهم ترین بخش های دیزل ژنراتور محسوب می شود.  آنها می توانند سرعت ثابتی را میان دو وضعیت کم و زیاد دور موتور ایجاد کنند.

انواع مختلف گاورنر دیزل ژنراتور

انواع گاورنر دیزل ژنراتور چیست؟ آنها ابتدا ساده تر بودند و با توسعه فناوری تغییرات زیادی در آنها ایجاد شد. گاورنرهای مختلفی در دسترس هستند که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. از جمله این گاورنرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاورنر مکانیکی از قدیمی ترین و ساده ترین ها است. از مزایای آن می توان به تعمیرات ساده و سرعت عکس العمل بالا اشاره کرد. وقتی دور موتور کم می شود، این مدل گاورنر با سرعت بیشتری از انواع دیگر می تواند مقدار سوخت ورودی را تنظیم کند و دور موتور را به مرز بهینه برساند. این گاورنرها متشکل از تعدادی چرخ دنده، هرزگرد، وزنه، تسمه و زنجیره هستند.
  • گاورنر الکتریکی با قطعاتی که در آن تعبیه شده است می تواند دور موتور را تحلیل کند. قسمتی در آن وجود دارد که به شکل الکتریکی مقدار ورود سوخت به دیزل ژنراتور را تحت کنترل در می آورد.
  • گاورنر الکترومکانیکی دو بخش دارد. بخش مکانیکی می تواند دور موتور را اندازه بگیرد و بخش الکتریکی مقدار ورود سوخت به موتور را اندازه می زند.
  • گاورنر هیدرولیکی در مقایسه با انواع دیگر کاربرد کمتری دارد. به عنوان مثال، یکی از کاربردهای آن در توربین های برق آبی است. در این توربین ها از فشار آب برای رسیدن به دور ژنراتورها به مقدار استاندارد استفاده می کنند. کم و زیاد کردن مقدار ورود آب به دریچه ها و پره های ژنراتور به خصوص پایین آوردن فشار آب به نیروی زیادی نیاز دارد. این نیرویی است که فقط گاورنر هیدرولیکی می تواند وارد کند. این نوع گاورنر قدرت زیادی دارد، اما سرعت عملش کم است. از آنها در دیزل ژنراتورهای لوکوموتیوها استفاده می کنند.

کاربرد انواع گاورنر

گاورنر دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردهایی دارد؟ گاورنرهای مکانیکی به طور معمول روی موتور دیزل قابل نصب اند و با استفاده یک اهرم دسته گاز روی پمپ، انژکتور را به کنترل در می آورند. گاورنرهای الکترومکانیکی را می توان ترکیبی از دو گاورنر الکتریکی و مکانیکی دانست. آنها با استفاده از گاورنر الکترونیکی گاز مکانیکی با یک اکچویتور تحت کنترل هستند.

کاربرد اصلی گاورنر تنها در موتورهای دیزلی نیست. از آنها در موتورهای بنزینی، نیروگاه های بخار و برقی آب و راکتورهای هسته ای هم استفاده می شود. گاورنر به طور کل یک محرک است که مقدار انتقال ماده یا شاره مولد یا ذخیره کننده انرژی به داخل محفظه احتراق، توربین یا محفظه راکتور هسته ای را تحت نظر دارد. به این ترتیب، تولید توان یا مقدار تبدیل توان تغییر می کند و تحت کنترل در می آید. گاورنر را می توان برای کنترل سرعت موتورهای دیزلی دور ثابت یا متغیر یا سرعت گردش توربین نیروگاه برقی آبی یا در آسانسور به کار برد.

تنظیمات گاورنر الکترونیک آنالوگ در دیزل ژنراتور

اورنر دیزل ژنراتور چیست و چگونه تنظیم می شود؟ گاورنرهای الکترونیک به طور خودکار در کارخانه تنظیم می شوند. اما به دلیل این که گاورنرها روی همه موتورهای دیزل قابل نصب هستند، باید سیستم گاورنر را با دیزل منطبق کرد. برای تنظیم آن باید پس از سیم کشی ابتدا دیزل را روشن و بعد دور موتور را با پتانسیومتر تنظیم کرد.

بعد از گرم شدن دیزل می توان برای تنظیم ضریب بهره با پتانسیومتر GAIN اقدام کرد، به شکلی که با چرخاندن آن به سمت حرکت عقربه های ساعت دیزل دیگر حالت عادی نداشته باشد و دچار نوسان شود. بعد هم باید پتانسیومتر را آرام برعکس حرکت عقربه های ساعت چرخاند تا دیزل به حالت عادی برگردانده شود. به این ترتیب، ضریب بهره گاورنر تنظیم می شود.

بعد از تنظیم ضریب بهره گاورنر باید برای بررسی ضریب پایدار گاورنر از پتانسیومترSTABILITY استفاده شود. با چرخاندن آن در جهت حرکت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی بیرون می آید و دچار نوسان می شود. بعد لازم است که آرام برعکس عقربه های ساعت چرخانده شود تا دیزل حرکت عادی خود را از سر بگیرد. به این شکل ضریب پایداری تنظیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست نمایندگی یا عامل فروش